آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومیقفقاز جنوبی

جعل تاریخ در جمهوری آذربایجان

زرتشت علیزاده: 80 درصد مردم جمهوری آذربایجان به لحاظ ریشه قومی – نژادی ارتباطی با ترک ها ندارند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از صفحه “بابا پنهان” در فیسبوک، زرتشت علیزاده، شرق شناس و پژوهشگر ارشد آذربایجانی در گفتگویی علمی تاکید کرد، به رغم ادعاها و تبلیغات ترک گرایان، هشتاد درصد از مردم جمهوری آذربایجان به لحاظ ریشه قومی – نژادی هیچ ارتباطی با ترک ها ندارند.
این محقق ارشد افزود: «آذربایجانی ها عمدتا متشکل از اقوام قفقازی هستند و جمهوری آذربایجان کشوری چندقومی است که اکثریت مردم در این سرزمین تحت فشارها و شرایط تاریخی زبان ترکی را قبول کرده اند.»
زرتشت علیزاده درباره جعل تاریخ در جمهوری آذربایجان اظهار داشت: «طبیعی است که حاکمیت جهت ایجاد مشروعیت برای خود، اقدام به داستان سرایی تاریخ کرده است و مردم نیز این داستان سرایی را پذیرفته اند. حاکمیت برای قبولاندن خود به مردم، به کسانی که خود را مورخ می نامند، مقام و امتیازات مالی داده است که آنها هم جعلیات خود را به نام تاریخ در اذهان مردم قرار دهند. به همین علت، مفاهیمی که با هیچ منطقی منطبق نیستند، در ذهن مردم این کشور به عنوان تاریخ جای داده شده اند.»
زرتشت علیزاده گفت: «کتب تاریخی در جمهوری آذربایجان به فراموشی سپرده و تحریف می شوند. کتاب های من فقط 200 نسخه تیراژ دارد، اما جفنگیاتی که رامیز مهدی اف نوشته است با صدها هزار تیراژ منتشر می شوند. کسی مثل یعقوب محمود اف ( رییس پیشین موسسه تاریخ آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان) 279 عنوان کتاب نوشته و منتشر کرده است! متاسفانه این قبیل افراد از امکانات زیادی برای تاثیرگذاری بر افکار و فهم اجتماع برخوردارند. در مقابل این، افراد باوجدان که می خواهند تاریخ حقیقی این سرزمین را بدانند، باید تاریخ این کشور را تحقیق کنند و بنویسند.»
این کارشناس آذربایجانی ادامه داد: «در جمهوری آذربایجان اساسا کسانی که در رشته تاریخ تحصیل کرده اند، از جمله ابوالفضل علی اف ( مشهور به ائلچی بیگ) ، پناه حسین، عیسی قنبر ، اعتبار محمدوف ، لیلا یونس، آرزو عبداله اوا و… که با تاریخ مشغول بودند، وارد سیاست شده اند و البته، بطور جالبی در گذشته از میان تحصیل کردگان رشته فیزیک نیز افراد زیادی وارد سیاست می شدند.»
زرتشت علیزاده تاکید کرد: «بسیاری از تحصیل کردگان رشته تاریخ در جمهوری آذربایجان به زبان های عرب و فارسی را که برای یادگیری تاریخ لازم است، مسلط نبوده اند. حال آنکه برای یادگیری و دانستن تاریخ قرون گذشته و قدیم آذربایجان باید به زبان عربی و فارسی مسلط بود و بدون این زبان ها نمی توان تاریخ قرون گذشته و کهن آذربایجان را تحقیق کرد.
زرتشت علیزاده گفت در میان تاریخ دانان آذربایجان ، خانم فریده محمداوا وجود داشت که به زبان ارمنی نیز مسلط بود و از منابع ارمنی نیز برای تحقیق تاریخ استفاده می کرد. او در مکتب تاریخ لنینگراد تحصیل کرده بود و از اساتید تاریخ این مکتب درس آموخته بود.»
زرتشت علیزاده گفت: «مورخان تاریخ در آذربایجان امروزه یک اشتباه جدی مرتکب می شوند و مفاهیم امروزی را به تاریخ نیز بار می کنند. مثلا مفهوم دولت ملی را به تاریخ بار می کنند که این کاملا اشتباه است. زیرا در قرون وسطی و پیش از آن مفهوم دولت ملی وجود نداشته است. اما اینها در ادعاهای تاریخی خود درباره وجود دولت آذربایجان در قرون کهن از این مفهوم استفاده می کنند. حال آنکه دولت ملی مفهومی متعلق به عصر بورژوایی است. دولت آذربایجان نامیدن دولت های قرون میانه و پیش از آن مضحک است و نشان می دهد کسی که ادعای وجود دولت بزرگ آذربایجان در قرون گذشته را مطرح می کند، از تاریخ هیچ اطلاع درستی ندارد.»
وی افزود: «زمانی که در نشست شاخه جوانان جبهه خلق درباره تاریخ و ریشه قومی آذربایجانی ها صحبت کردم و گفتم که ما آذربایجانی ها از نظر قومی – نژادی، ترک نیستیم، خیلی برای آنها برخورنده بود و با تمخسر می پرسیدند که پس ما ترک های آذربایجانی چه کسانی هستیم که در جواب گفتم شما اگر می خواهید خود را ترک بدانید، هیچ مشکلی نیست! زیرا، هرکس متعلق به آن ملتی است که خود را از آن می داند. اما، شما اگر خود را ترک می دانید، شما ترک ها اقلیت قومی در آذربایجان هستید. بیان این واقعیت آنها را آشفته می کند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا