آذربایجاناخبارارمنستانعمومی

پایگاه خبر ریپورت آذربایجان،برگزاری هفدهمین اجلاس سران سازمان فرانکوفونی در ایروان را ناموفق ارزیابی کرد

­پایگاه اینترنتی ” ریپورت” جمهوری آذربایجان ، هفدهمین اجلاس سران “سازمان فرانکوفونی ” را در ایروان ناموفق ارزیابی کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ریپورت نوشت : ” در این نشست، لوییس موشیکیوابو، وزیر خارجه رواندا به ریاست سازمان فرانکوفونی انتخاب و جایگزین میشل ژان شد. این نشست سران بیشتر بخاطر ناکامی اش به یاد ماند. می توان فعالیت این نشست را به این صورت ارزیابی کرد: ” درباره نسل کشی جعلی ارامنه سخن گفتند، از نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان تعریف کردند، خوردند و نوشیدند و با موسیقی های آذربایجانی رقصیدند و پراکنده شدند.”
ریپورت افزود : ” زیرا، این سازمان در صحنه بین المللی، سازمانی نابجا و فاقد بار اجتماعی – فرهنگی است. در این صورت، ممکن است که سوال شود چرا برای سخن گفتن درباره چنین سازمانی وقت صرف می کنیم؟ نخست آنکه، حامی و رهبر این سازمان فرانسه است. فرانسه نیز یکی از سه رییس گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپاست که در حل مناقشه قره باغ کوهستانی میانجیگری می کند. به همین علت، افکار بیان شده در این نشست سران درباره قره باغ کوهستانی و مساله نسل کشی ، با لحاظ منافع جمهوری آذربایجان و امنیت و همکاری منطقه ای جالب توجه است. ”
ریپورت افزوده است : ” میشل ژان ، دبیرکل پیشین سازمان فرانکوفونی در توییتر نوشته است : ” این سازمان به علت تحریف شدن ارزش ها و اصولش ، به سازمانی مرده تبدیل شده است. این وضعیت سازمان فرانکوفونی ، خود را در تضاد مفهومی میان سخنرانی های امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه و میشل ژانی در اجلاس ایروان نیز نشان داد.”
ریپورت افزوده است :” میشل ژان برای انتخاب مجدد به مقام دبیرکلی سازمان فرانکوفونی نتوانست حمایت فرانسه را جلب کند. این موضوع، خود را در سخنان انتقادی میشل ژانی نشان داد. او گفت : ” ما آماده هستیم که سازمانی بین المللی به منافع شخصی خدمت کند. ما حاضریم بپذیریم که بخاطر سیاست و توافق های خرد میان دولت ها ، مفاهیمی نظیر ” دموکراسی” ، ” حقوق” و “آزادی ها” به سطح کلماتی با معانی ساده تنزل یابند. آیا ما حاضریم که خودخواهی کوتاه مدت و نگاه به همکاری بین المللی فقط از زاویه منفعت طلبی و فساد و سرمایه بر همبستگی و همکاری متقابل واقعی برتری یابد؟ باید به خودمان بگوییم که بی تحرکی و عقب ماندن و سازش، نوعی از تنزل است. زیرا، سازمانی که به ارزش ها و اصولش خیانت کند، سازمانی مرده است. ”
ریپورت افزوده است : ” البته، رسانه های فرانسه نیز مقالاتی مبنی بر اینکه ” میشل ژان هم امامزاده نیست”، منتشر کرده اند. رسانه های فرانسه که در زمینه انتشار مطالب ساختگی و تبلیغات مهارت دارند، برای بی اعتبار کردن میشل ژان ، درباره استفاده شخصی او از امکانات سازمان فرانکوفونی و تعمیر اقامتگاهش با هزینه نیم میلیون یورو و مصرف کردن پول های زیاد در سفرهای خارجی اش مطالبی را منتشر کرده اند. به نوشته رسانه های فرانسه ، میشل ژان به هزینه دولت، ساختمانی بزرگ در نزدیکی برج ایفل ساخته است. او برای این کار نیم میلیون یورو از بودجه دولت مصرف کرده است. وسعت زمین منزل سه اتاق خوابه او نیز ۲۷۹ متر مربع است.”
ریپورت افزوده است : ” این ها، نشان دهنده ظرفیت معنوی و اخلاقی ریاست کنندگان بر سازمان فرانکوفونی و کسانی است که او را به این مقام می رسانند. در زمان برگزاری اجلاس سران این سازمان در ایروان، جامعه بین المللی بجای اینکه شاهد جستجوی راه های دفاع از ارزش های صلح و حقوق بشر و آزادی ها در این اجلاس باشد، شاهد رویارویی های امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه و میشل ژان بود. این رویارویی نیز بر سر مساله مهمی نبود که برای کل بشر اهمیت داشته باشد، بلکه صرفا بخاطر طمع حاکمیت بود. این رویارویی صرفا میان میشل ژان کانادایی الاصل و مکرون نبود، بلکه رویایی میان مکرون و ژاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز بخاطر جاه طلبی های آنها ، خود را نشان داد. مبارزه میان فرانسه و کانادا بر سر رهبری داخلی بر این سازمان در انتخاب دبیرکل نیز بازتاب یافت. این رویدادها نشان می دهند که فرانسه از سازمان بین المللی فرانکوفون برای منافع خود استفاده می کند. به همین خاطر فرانسه از نامزدی وزیرخارجه رواندا برای دبیرکلی سازمان فرانکوفون حمایت کرده است. گزارش هایی درباره حمایت فرانسه از رهبران گروه هایی در رواندا وجود دارد که در سال ۱۹۹۴ در رواندا مرتکب نسل کشی شده اند. در نتیجه درگیری های هوتو – توتسی در رواندا ۸۰۰ هزار انسان بی گناه کشته شده اند. نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری پیشین فرانسه در سفر به رواندا بطور سربسته نقش کشور خود در این نسل کشی را پذیرفته بود. به همین علت، چند سال روابط میان فرانسه و رواندا در وضعیت منجمد قرار داشت. پس از آن حوادث، زبان رسمی آموزش در رواندا بجای فرانسوی، زبان انگلیسی اعلام شد. در حالی که رواندا با پادشاهی متحد ( انگلیس) هیچ ارتباط تاریخی ویه ای ندارد، به عضویت “جامعه مشترک المنافع بریتانیایی” درآمد. همانطور که از نام “فرانکوفون” نیز مشخص است، این سازمان بر مبنای زبان فرانسوی تشکیل شده است. اما، بعدها مساله همکاری طولانی مدت با فرانسه در اولویت قرار گرفته است. از این نظر، گرچه در اتحادیه آفریقا به نامزدی وزیر خارجه رواندا در سازمان فرانکوفونی ، نگاه مثبتی وجود نداشت، اما نمی توانستند خواسته فرانسه را رد کنند. انتخاب لوییس موشیکیوابو و فعالیت آینده اش در این سازمان نیز سوالاتی را ایجاد می کند. معلوم است که شاخص های معنوی و اخلاقی در الگوی میشل ژان و تغییر زبان از فرانسوی به انگلیسی در الگوی رواندا ، اهمیتی برای فرانسه ندارد. برای فرانسه صرفا این اهمیت دارد که تحت رهبری این کشور، سازمان فرانکوفونی جود داشته باشد. همچنین احتمالا فرانسه در انتخاب دبیرکل این سازمان، به حرف گوش کن بودن دبیرکل اهمیت می دهد. هدف فرانسه و کانادا در رقابت برسر رهبری سازمان فرانکوفون، کسب نفوذ در آفریقا است. برای نیروی جدید سیاسی که در ارمنستان به حاکمیت رسیده است نیز مبارزه فرانسه و کانادا برسر نفوذ در این سازمان اهمیتی ندارد. ایروان مشخصا طرفدار فرانسه است. فرانسه باعث ریخته شدن خون های بسیاری در کشورهای آفریقایی شده است. فرانسه علاوه بر رواندا، در الجزایر نیز متهم به نسل کشی است. شناسایی نسل کشی صدها هزار نفری که ارتش فرانسه در سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۲ در الجزایر مرتکب شده ، در دستور کار دنیا قرار دارد. »
ریپورت افزوده است : ” فرانسه قصد دارد از طریق ارمنستان که در سال ۲۰۰۸ به عضویت سازمان فرانکوفونی درآمد، حضور خود در قفقاز جنوبی را تقویت کند. در روز افتتاحیه نشست سران سازمان فرانکوفونی در ایروان، نظامیان ارمنستان و روسیه در پادگان واقع در ارتفاعات “آلاگوز” ، مانور تاکتیکی اجرا کردند. در این تمرینات نظامی بیش از دو هزار نفر از نیروهای دو کشور و ۲۰۰ دستگاه ماشین های نظامی حضور داشتند. این را می توان پیام منحصر به فردی از طرف روسیه به فرانسه نیز ارزیابی کرد. ایروان ، چند هدف را از این تمرینات جستجو می کند؛ “افزایش نفوذ بین المللی حاکمیت جدید ایروان و تبلیغ آن، نمایش اینکه دولت ارمنستان در جامعه جهانی مورد توجه است و استفاده تبلیغاتی در چارچوب انتخابات زودهنگام مجلس ارمنستان که در دسامبر سال جاری برگزار خواهد شد و ایراد سخنرانی ضد جمهوری ‌آذربایجان و ترکیه برای مظلوم نمایی ارمنستان و نشان دادن وجود ثبات در ارمنستان به منظور جذب سرمایه های خارجی به ارمنستان.” اما، رویدادها نشان نمی دهند که ارمنستان به اهدافش رسیده باشد. ارمنستان به علت اینکه هیچ نقشی در سازمان فرانکوفونی ندارد، صرفا به این سازمان خدمت کرد. در همین حال، ارامنه از تقلب دست برنداشتند و در این نشست سران نیز آنها با موسیقی های آذربایجانی که به عنوان موسیقی ارمنی معرفی شدند، رقصیدند.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا