آذربایجاناخبار

آمار اقتصادی جمهوری آذربایجان از زبان وزیر دارایی این کشور؛ سامیر شریف اف: ذخایر ارزی آذربایجان ۱۳٫۳ درصد افزایش داشته است

سامیر شریف اف، در نشست اقتصادی و اجتماعی کابینه دولت گزارشی از وضعیت اقتصادی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷ ارائه داد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، وزیر دارایی جمهوری آذربایجان در نشست اقتصادی و اجتماعی کابینه دولت با اشاره به بحران اقتصادی موجود در جهان اظهار داشت: در سال ۲۰۱۷ و با توجه به افزایش نسبی قیمت نفت، ثبات اقتصادی و مالی در اقتصاد جمهوری آذربایجان تامین شده است. شوک های اقتصادی خارجی به نحوی کم اثر شده و به منظور از بین بردن تاثیرات منفی این شوک ها و نیز رشد اقتصادی مطلوب  شرایط مناسبی فراهم گشته است. در این خصوص با استناد به آمار اقتصادی ارائه شده، حجم گردش مالی خارجی با رشد ۱۲ درصدی به ۲۱٫۸ میلیارد دلار رسیده و صادرات کالا از آذربایجان با رشد ۱۹ درصدی به ۱۴ میلیارد دلارافزایش یافته است. لازم به ذکر است در حوزه صادرات رشد ۲۴ درصدی صادرات اقلام غیرنفتی قابل توجه می باشد.ذخایر ارزی کشور نیز در مقایسه با آغاز سال ۲۰۱۷، ۱۳٫۳ درصد (۴٫۵ میلیارد دلار) افزایش نشان می دهد.

وی در ادامه افزود: بودجه پیش بینی شده برای سال ۲۰۱۷ میلادی ۹۸ درصد محقق شده است به نحوی که درآمدهای دولتی ۱۶ میلیارد و ۴۴۷ میلیون منات، و مخارج دولتی ۱۷ میلیارد و ۵۸۸ میلیون منات بوده است. بنابراین کسری بودجه واقعی از کسری بودجه پیش بینی شده برای سال گذشته ۳۴ میلیون منات کمتر بوده است.همچنین در کنار کاهش ۷۳۶ میلیون مناتی واردات، عایدات گمرکی ۱۶ درصد افزایش داشته است.

شریف اف در پایان گفت:از مجموع بودجه دولتی تصویب شده برای سال گذشته ۵ میلیارد و ۵۲ میلیون منات (۲۸٫۷ درصد بودجه) در عرصه اجتماعی و مشخصا در بخش آموزش و پرورش، حمایت از استعدادهای درخشان و همچنین تربیت معلمان جمهوری آذربایجان مصرف شده است.۳۶ میلیون منات از بودجه دولتی نیز خرج بهداشت، درمان و  بیمه های اجباری درمانی شده است. علاوه براین ۴۵ میلیون منات نیز برای خدمت رسانی سریع و به موقع به شهروندان آذربایجانی در حوزه بهداشت و درمان صرف پروژه خدمات درمانی سیار”آسان خدمت” شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا