اخباراردبیل

همایش استقبال از ماه مبارک رمضان در اردبیل برگزار شد

در آستانه فرا رسیدن ماه ضیافت الهی با حضور امام جمعه اردبیل، مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم نخستین همایش استقبال از ماه مبارک رمضان در اردبیل برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، به همت شهرداری اردبیل و در آستانه فرا رسیدن ماه ضیافت الهی با حضور امام جمعه اردبیل، مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم نخستین همایش استقبال از ماه مبارک رمضان در اردبیل برگزار شد.

در این مراسم معنوی و مذهبی در کنار برنامه‌های مختلف از خادمان برتر قرآنی استان اردبیل تجلیل شد و نیز مناجات‌خوانی توسط استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی از دیگر برنامه‌های ویژه این همایش بود.

ذکی‌الله خوشبخت رئیس شورای شهر اردبیل عصر امروز در نخستین همایش استقبال از ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری نخستین مراسم استقبال از ماه مبارک رمضان در نوبه خود و در آستانه ماه رمضان یک اتفاق فرهنگی بسیار مناسب برای شهر اردبیل است چرا که این شهر از دیرباز به شهر ولایی و دارالارشاد و دوستدار اهل بیت(ع) معروف بوده که در برابر هجمه‌های بیگانگان برگزاری این گونه مراسم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیان کرد: برگزاری این گونه مراسم‌ها در تحکیم و گسترش دین مبین اسلام در جامعه و نیز نزول برکت الهی و ترویج مناسبت‌های مذهبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که خوشبختانه شهرداری و شورای شهر اردبیل به این مهم توجه دارند.

رئیس شورای شهر اردبیل افزود: در واقع شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بانی گسترش فرهنگ شهروندی و دینی و الهی در جامعه باشد بلکه انتظار داریم سایر نهادها و سازمان‌های فرهنگی استان اردبیل در این راستا شهرداری و شورای شهر را یاری کنند چرا که دامنه‌های فعالیت شهرداری و شورای شهر بسیار گسترده بوده و به تنهایی پاسخگوی نیاز فرهنگی جامعه نخواهد بود.

خوشبخت تصریح کرد: در راستای ترویج فرهنگ شهروندی و نیز برگزاری مناسبت‌های دینی امیدواریم که سایر مجموعه‌ها و نهادهای فرهنگی نیز پا به پای شهرداری در این گونه مراسم‌ها مشارکت کنند که به یقین برگزاری این مراسم‌ها فرهنگ شهروندی را ارتقا و نیز آسیب‌های اجتماعی را در جامعه کاهش می‌دهد چرا که مردم با مناسبت‌های دینی بیشتر انس می‌گیرند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز  در این آیین ضمن تقدیر از بانیان نخستین مراسم استقبال از رمضان در این شهر گفت : حیف است در سرزمینی که خداوند متعال ؛ برترین کتاب آسمانی یعنی قرآن مجید و نیز عترت پیغمبر (ص) را به ساکنان آن سپرده است اهالی برای پیشواز از چنین ضیافت مهم یعنی میهمانی پروردگار ؛ جشن و شادمانی و مراسم مخصوص برگزار نکنند.
آیت الله سیدحسن عاملی افزود : انسان ها به شکل ذاتی رفتن به ضیافت های خوب را دوست دارند و این درحالیست که میهمانی ماه خدا به هیچگونه قابل مقایسه با سایر ضیافتها نیست چراکه براساس نص صریح قرآن مجید و نیز احادیث و روایات معتبر، در ماه مبارک رمضان در یک کلام همه فیوضات و درب های رحمت آفریدگار یکتا برای انسان ها باز هستند.
وی پرهیز از سرور و شادمانی معنوی در آستانه ماه مبارک رمضان را یک خسران و غفلت بزرگ دانست و اظهار کرد : حیف است در شهری مانند اردبیل که اکثریت قریب به اتفاق مردم آن از گذشته های دور به برپایی آیین های ویژه مذهبی مانند ماه مبارک رمضان و عزاداری های محرم شهرت دارند مراسم پیشواز مناسب از این ماه مبارک برپا نشوند.
او گفت : همانگونه که مراسم استقبال از محرم اردبیل نزدیک به دو دهه است که برای سایر مناطق کشورمان الگو شده است امید است که مردم مومن ساکن در سایر شهرستانهای ایران اسلامی نیز چنین مراسمی را در آستانه ماه ضیافت الهی ترتیب دهند.
او یادآوری مباحث علمی و مذهبی مخصوص این ایام ، آسیب شناسی آداب و رسوم ویژه ، الفت گرفتن هرچه بیشتر نسل نوجوان و جوان با جلوه های معنوی را از فواید ترتیب یافتن اینگونه مراسم ها در آستانه چنین مناسبت های بزرگ ذکر کرد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری با اعلام اینکه ماه مبارک رمضان در ایران اسلامی دارای حلاوت و معنویت به مراتب بیشتری است افزود : مناسبت هایی مانند محرم ، ماه مبارک رمضان بدون وجود ولایت خیلی زود ازسوی بدخواهان اسلام تاثیرگذاری مثبتشان را از دست خواهند داد.
آیت الله عاملی تاکید کرد: قرار گرفتن شب قدر و نیز سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) در این ماه مبارک ارزش معنوی آن را دوچندان نموده است.
امام جمعه اردبیل در قسمت دیگری از سخنانش با بیان اینکه جای تقدیر از انسان های نیکوکار و شریف منطقه در این مراسم خالی است افزود : افراد سخاوتمند و انساندوست بسیاری در این دیار زندگی می کنند که همواره و به خصوص در ماه مبارک رمضان قسمت عمده ای از اموالشان را در راه دستگیری از نیازمندان هزینه می کنند.
آیت الله عاملی ، خاطرنشان کرد : کمک به مدرسه سازی و سایر کارهای خیریه و به خصوص پرداخت بدهی زندانیان مرتکب جرایم غیرعمد از بهترین کارهایی است که با بازنشاندن پدران گرفتار در حبس بر سر سفره افطار خانواده خودشان لذت معنوی توصیف ناپذیری را برای چنین افرادی در پی دارد .
زکی اله خوشبخت رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل در این آیین اظهار کرد: ?اردبیل در سال های اخیر شاهد رویدادهای بزرگ فرهنگی همچون استقبال از محرم و مراسم ظهر عاشورا در این شهر بوده و امروز نیز شاهد برگزاری یکی دیگر از برنامه های مهم فرهنگی در آستانه ماه مبارک رمضان درمسجد اعظم هستیم.
در این آیین سلطان الذاکرین سلیم موذن زاده اردبیلی با نوای ملکوتی خود مداحی کرده وعسگر شاهی شاعر و مرثیه سرای اردبیلی اشعاری در مدح ماه مبارک رمضان سرودند.
در این آیین همچنین از مفاخر قرآنی استان با اهدای لوح سپاس و هدایایی تقدیر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا