آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

آمادگی جمهوری آذربايجان برای امضای توافقنامه صلح با ارمنستان

الهام علی اف در سفر به گرجستان گفت: امیدوارم طرف ارمنی با نشان دادن اراده سیاسی، قرارداد صلح با جمهوری آذربایجان را امضا کند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، الهام علی اف در سفر به گرجستان اعلام کرد: امیدوارم طرف ارمنی با نشان دادن اراده سیاسی، قرارداد صلح با جمهوری آذربایجان را امضا کند.
“الهام، علی اف” رییس جمهور آذربایجان در دیدار با “ایراکلی گاریباشویلی” نخست وزیر گرجستان در اظهارات خبری خود اعلام کرد: “امیدوارم طرف ارمنی اراده سیاسی نشان دهد و توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان، که بر اساس اصول اولیه از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است را امضا کند.
وی که به گرجستان سفر کرده است افزود: ما معتقدیم که پس از پایان مناقشه قره باغ، زمان امضای معاهده صلح فی مابین فرا رسیده است و قصد ما هم این است و پیشنهاد خود را که متشکل از پنج اصل است، به طرف ارمنی ارائه کرده ایم و اگر این اتفاق بیفتد، صلح در قفقاز جنوبی پایدار خواهد شد و در عین حال، فرصت‌هایی برای همکاری ایجاد خواهد شد.
الهام علی اف در این دیدار با اشاره به آغاز رایزنی‌های گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: امروز همزمان با بحث مسائل منطقه و امضای صلح قره باغ، درباره شروع رایزنی‌های ما با دو کشور گرجستان و ارمنستان هم تبادل نظر کردیم.
وی همچنین با اشاره به توسعه همکاری‌های منطقه گفت: می‌خواهیم ظرفیت بندر تجاری- دریایی بین المللی باکو را از ۱۵ میلیون تن به ۲۵ میلیون تن افزایش دهیم و ظرفیت انتقال باکو – تفلیس – قارص ۵ میلیون تن افزایش یابد. زیرا نیاز شدیدی به مسیر‌های حمل و نقل از طریق دریای خزر از طریق جمهوری آذربایجان، گرجستان و کشور‌های همسایه وجود دارد. هم در رابطه با وضعیت ژئوپلیتیکی و هم به طور کلی، مسیر‌های حمل و نقل جدید، منافع کشور‌های واقع در کل مسیر را تامین می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا