آذربایجاناخبارایرانعمومیقفقاز جنوبی

تحریف تاریخ قفقاز از سوی خبرگزاری رسمی«آذرتاج»جمهوری آذربایجان

آذرتاج تاریخ اشغال مناطق شمال رود ارس توسط روسیه تزاری را ” دوران درخشان اعتلای فرهنگی و تغییرات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ریشه دار آذربایجان و زمینه ساز “خودشناسی ملی” قلمداد کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،خبرگزاری رسمی « آذرتاج» جمهوری آذربایجان در مطلبی به مناسبت یکصد سالگی تاسیس « جمهوری دموکراتیک آذربایجان » در سال ۱۹۱۸ ،  با تحریف تاریخ تعلق قفقاز به ایران ، نوشت : « ملت آذربایجان که دارای سنت های کهن و غنی دولتمداری است، در مراحل مشخصی از دوران گذشته، به حکم تاریخ مجبور به پیوستن به امپراطوری های بزرگ شده بود.»

آذرتاج دوران استیلای امپراطوری روسیه تزاری بر مناطق شمال رود ارس و جمهوری کنونی آذربایجان را مرحله ارتقای فرهنگی آذربایجان قلمداد کرد و افزود : « جمهوری خلق آذربایجان درست در زمانی که نظم جهانی  از نو برقرار می شد، به عنوان نتیجه منطقی مرحله ارتقای فرهنگی درخشان آذربایجان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، وارد عرصه شد. با گسترش افکار آگاهی بخش  از نیمه نخست قرن نوزدهم ( دوره تسلط روسیه تزاری بر هفده شهر قفقاز در نتیجه شکست ایران در جنگ با روسیه تزاری و انعقاد عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمانچای )،  تغییرات فرهنگی و  اجتماعی – سیاسی ریشه دار  و ایجاد تئاتر و مدرسه و مطبوعات جدید در آذربایجان، برای تحقق خودشناسی ملی زمینه فراهم کرد.»

خبرگزاری آذرتاج ، نویسندگان و متجددانی نظیر عباسقلی آقا باکیخانف ( نویسنده کتاب گلستان ارم که ضدیت با ایران را در تاریخ نگاری قفقاز در دوره روسیه تزاری پایه گذاری کرد) و میرزا فتحعلی آخوندزاده ( از متجددان ضداسلام در قرن نوزدهم ) را  شخصیت های برجسته ای معرفی کرده است که بر شکل گیری و توسعه “تفکر ملی در ‌آذربایجان” تاثیر مهمی گذاشته اند.

آذرتاج افزوده است : « در این دوره، باکو ، شهر نفتی که طبقه نیرومند کارفرمایان در آن شکل گرفت ، به مرکز تفکر اجتماعی – سیاسی و محل  پرورش “نسل روشنفکران دارای روحیه ملی” تبدیل شد. آذربایجانی های انتخاب شده به مجالس دوما و موسسان روسیه ، برای ایجاد نظام دولتی آزاد و دموکراتیک آماده بودند.»

آذرتاج ، اعلام موجودیت « جمهوری دموکراتیک آذربایجان» در پی فروپاشی روسیه تزاری را در ۲۸ مه ۱۹۱۸ ، تاسیس ” نخستین جمهوری دموکراتیک” در جهان شرق مسلمان قلمداد کرده و افزوده است : « فعالیت جمهوری خلق آذربایجان که از طرف جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده بود و موجودیت آذربایجان به عنوان موضوع حقوق بین الملل تا زمان اشغال توسط بلشویک ها در ماه آوریل ۱۹۲۰ ، از حذف شدن آذربایجان به عنوان یک دولت از نقشه سیاسی جهان جلوگیری کرد. به مدت طولانی در دوره شوروی، بر فعالیت موسسان جمهوری خلق آذربایجان ممنوعیت اعمال شد. کار به جایی رسید که در تاریخ آذربایجان، ذکر نام جمهوری خلق آذربایجان ممنوع شد. آذربایجان در سال ۱۹۹۱ با اعلام استقلال خود ، به تمامیت ممنوعیت ها درباره جمهوری خلق آذربایجان پایان داد.»

آذرتاج ، جمهوری آذربایجان را وارث «جمهوری خلق آذربایجان» ( جمهوری دموکراتیک آذربایجان ) دانسته و افزوده است : « یکصد سالگی جمهوری خلق آذربایجان، هم در کشورمان و هم در خارج با شکوه برگزار می شود.»

همچنین به گزارش خبرگزاری آپا ، الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان در مراسم رسمی روز ۲۸ مه گفت اگر استقلال آذربایجان از دست نرفته بود، هم اکنون آذربایجان از غنی ترین کشورهای دنیا بود.

علی اف همچنین گفت امروز ارتش جمهوری آذربایجان از جمله ۵۰ ارتش قدرتمند دنیاست.

همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی « باکو پست » الهام علی اف در مراسم ادای احترام به نماد (اُبلیسک)  برپاشده در خیابان استقلال باکو گفت : « همانطور که در بیانیه استقلال و عقدنامه (!) نیز مشاهده می شود، این تاریخ باشکوه ، احساسات استقلال را در ملتمان قوی تر کرد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا