آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومی

رییس ” موسسه همکاری ناتو “در باکو: هدف آمریکا از فروش سلاح به باکو و ایروان کسب درآمد نیست

­­رییس ” موسسه همکاری ناتو ” در جمهوری آذربایجان در تحلیل پیشنهاد جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به باکو و ایروان برای خرید سلاح های آمریکایی بجای تسلیحات روسی ، گفت هدف آمریکا از فروش سلاح به جمهوری آذربایجان و ارمنستان، کسب درآمد نیست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ” جبهه” ، فرخ محمدوف گفت : « آمریکا می خواهد در آینده نزدیک مشتری های بالقوه در حوزه شوروی سابق را به طرف خود سوق دهد و روسیه را از بازار سلاح در این منطقه خارج کند.»
رییس ” موسسه همکاری ناتو ” جمهوری آذربایجان افزود : « شورای امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ نیز “طرح ریگان” برای فروپاشی شوروی را اجرا می کند تا روسیه را از نظر سیاسی و اقتصادی و نظامی محاصره کند. هدف اصلی نیز در این طرح نظامی است. مقدار تسلیحاتی که آمریکا می تواند به کشورهای مشترک المنافع از جمله کشورهای قفقاز بفروشد، حتی یک درصد از بودجه آمریکا را نیز شامل نمی شود. بنابراین، هدف آمریکا از فروش سلاح به جمهوری های شوروی سابق ، کسب درآمد نیست. آمریکا می خواهد بر نفوذ سیاسی خود در این منطقه بیافزاید و دایره نفوذ روسیه را در این منطقه دستکم پنجاه درصد کاهش دهد. آمریکا می خواهد تحت پوشش فروش سلاح ، قفقاز جنوبی را از خطر روسیه نجات دهد. این اقدام آمریکا، هشداری به روسیه محسوب می شود. شکست روسیه در خاورمیانه ( غرب آسیا) و گرفتار شدنش در باتلاق جنگ سوریه و از دست دادن کشورهای بالکان و قفقاز جنوبی و شرق اروپا ، نشان دهنده رفتن روسیه در لاک خود است. »
رییس ” موسسه همکاری ناتو ” جمهوری آذربایجان افزود : « براساس اطلاعاتی که من دارم، قزاقستان به یکی از بزرگترین خریداران سلاح آمریکا تبدیل خواهد شد. در آینده نزدیک، قرارداد کلان ۲۰ میلیارد دلاری برای معامله سلاح میان قزاقستان و آمریکا امضاء خواهد شد. هنوز معلوم نیست که این قرارداد آشکارا امضاء خواهد شد یا مخفیانه. تسلیحات با کیفیت آمریکا جایگزین سلاح های ارزان روسیه خواهند شد. یادآوری می کنم که در سال ۲۰۱۴ ، دیمیتری روگوزین، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری روسیه گفته بود که تسلیحات آمریکا می توانند ۹۰ درصد زرادخانه اتمی روسیه را در عرض ۳۰ دقیقه نابود کنند. »
فرخ محمدوف افزود : « آمریکا برای افزایش دایره نفوذ خود در برخی کشورها ، حتی از شیوه تحویل سلاح رایگان به آن کشورها استفاده می کند. در میان این کشورها ، گرجستان و ارمنستان و ازبکستان و قزاقستان نیز وجود دارند. آمریکا در نظر دارد پس از انقضای دوره بهره برداری از پایگاه فضایی ” بایکانور” قزاقستان، این پایگاه را به مدت ۹۹ سال اجاره کند. هدف تمامی این اقدامات، کاستن از نفوذ روسیه و تحت فشار قرار دادن این کشور در مرزهایش است. فقط کشورهایی مثل تاجیکستان و قرقیزستان در دوره کوتاه گذار، در پیرامون روسیه باقی خواهند ماند. به علت اینکه منطقه قفقاز جنوبی به یکی از مکان های اصلی مسایل امنیتی دنیا تبدیل شده است، دوره ای که روسیه با همکاری ایران ، به تنهایی موازنه قوا را در این منطقه برقرار می کرد، به پایان رسیده است. به محض ورود آمریکا به بازار فروش تسلیحات روسیه ، کرملین ساز و کار تاثیرگذاری خود را از دست خواهد داد و نقش “لوکوموتیو” بودن آمریکا را خواهد پذیرفت.»
رییس ” موسسه همکاری ناتو ” جمهوری آذربایجان افزود : « درآمدهای دولت جمهوری آذربایجان، امکان خرید سلاح از آمریکا را فراهم می کند. برای جلوگیری از بروز مناقشه میان روسیه و جمهوری آذربایجان نیز ممکن است فروش تسلیحات آمریکا به جمهوری آذربایجان مخفی نگه داشته شود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا