آذربایجاناخبارترکیهگرجستان

برگزاری دومین نشست شورای مشورتی اجرای طرح دالان گازی جنوب در باکو

دومین نشست شورای مشورتی اجرای طرح دالان گازی جنوب شامل انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به بازارهای اروپایی روز دوشنبه با حضور الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد .
به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آذرتاج ، در این نشست وزیران انرژی جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان، یونان، آلبانی، بلغارستان، ایتالیا، مونته نگرو، کرواسی و صربستان و نیز نماینده ویژه امور انرژی وزارت امور خارجه آمریکا، مدیر کل اداره روابط بین المللی وزارت انرژی انگلیس و معاون اول امور انرژی کمیسیون اروپا حضور داشتند.
الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان طی سخنانی، هماهنگی های صورت گرفته میان کشورهای حاضر در این طرح را رضایت بخش خواند و ابراز امیدواری کرد، در سه سال آینده اجرای برنامه های مورد نظر، ظرفیت های خوب این طرح را به نمایش بگذارد .
به گفته الهام علی اف، اجرای طرح دالان گازی جنوب موجب گسترش همکاری های ثمر بخش میان جمهوری آذربایجان، گرجستان، ترکیه و کشورهای دیگر و نیز اتحادیه اروپا خواهد شد . 
در این نشست همچنین مسئولان انرژی آمریکا، انگلیس و ترکیه حمایت کشورشان از این طرح انرژی را اعلام کردند . 
طرح دالان گازی جنوب یکی از طرح های انرژی مورد اولویت اتحادیه اروپا بوده و شامل انتقال سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی جمهوری آذربایجان از طریق خاک گرجستان و ترکیه به اروپا می باشد .
این دالان انرژی ۳ هزار ۳۰۰ کیلومتری شامل ساخت دو خط لوله گازی از جمله خط لوله ترانس آنادولی برای انتقال گاز طبیعی میدان شاه دنیز جمهوری آذربایجان از طریق گرجستان به مرزهای غربی ترکیه و نیز خط لوله ترانس آدریاتیک از خاک یونان و آلبانی به ایتالیا می باشد . 
قرار است محموله نخست گاز طبیعی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۸ میلادی از طریق این دالان انرژی در ابتدا به گرجستان و ترکیه و در مرحله بعدی نیز به اروپا صادر شود . 
اولین نشست شورای مشورتی اجرای طرح دالان گازی جنوب در ماه فوریه سال گذشته میلادی نیز در باکو برگزار شده بود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا