آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

آغاز دور جدید اعتراضات سیاسی خیابانی در جمهوری آذربایجان

دور جدیدی از اعتراضات سیاسی خیابانی به دولت الهام علی اف، با تظاهرات در باکو از روز 14 مه آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، این تظاهرات با فراخوان وبلاگ نویسان و دارندگان کانال های یوتیوبی معترض به دولت علی اف آغاز شد و برخلاف تظاهرات اعتراضی در ارمنستان که توسط احزاب متشکل سیاسی و رسمی سازمان دهی شده است، اعتراضات خیابانی سیاسی در باکو فاقد رهبری حزبی است.
برخی از فعالان اجتماعی و حزبی مخالف حکومت علی اف نظیر بختیار حاجی اف و توفیق یعقوبلو و رفعت صفر اف در میان تظاهرکنندگان حضور داشتند.
تظاهرکنندگان در باکو با شعارهایی نظیر “عدالت را نکشید، جنایت را متوقف کنید” ، “از دیکتاتوری خسته شده ایم” ، “حکومت تبهکار نمی خواهیم”، “فساد مالی و غارت اموال عمومی را خاتمه دهید”، “دولت پلیسی نمی خواهیم” و… از مرکز شهر به طرف وزارت کشور حرکت کردند. برغم تلاش نیروهای پلیس برای ممانعت از حرکت تظاهرکنندگان و دستگیری و ضرب و شتم شماری از تظاهرکنندگان و بازداشت شماری از خبرنگاران، معترضان توانستند سد امنیتی پلیس را بشکنند و به حرکت خود ادامه دهند.
این تظاهرات، موفق ترین حرکت اعتراضی از نوع خود طی سال های اخیر محسوب شده است.
شمار نیروهای پلیس باکو برای مقابله با این تجمع قابل توجه بود که برغم استقرار و مقابله گسترده نیروها، شمار تظاهرکنندگان به تدریج به صدها نفر و بلکه بیش از هزار نفر افزایش یافت.
حضور زنان معترض در میان تظاهرکنندگان قابل توجه بوده است.
این بزرگترین تجمع اعتراضی به حکومت الهام علی اف پس از جنگ دوم قره باغ است که در نتیجه آن حکومت توانست با مطرح کردن الهام علی اف به عنوان قهرمان آزادسازی بخشی از اراضی جمهوری آذربایجان از اشغال ارامنه، تمامی مخالفت ها با وی را منکوب نماید. اما، تشدید مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم این وضعیت را تغییر داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا