آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

آغاز حفر چاه اکتشافی در بخش کم عمق جزيره آبشرون از سوی جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان حفر چاه اکتشافی در بخش کم عمق شبه جزیره آبشرون در ساحل دریای خزر را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، جمهوری آذربایجان حفر چاه اکتشافی در بخش کم عمق شبه جزیره «آبشرون» در ساحل خزر را آغاز کرد.

شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) و شرکت «بی پی»، در اطلاعیه ‌ای مشترک اعلام کردند: «حفر اولین چاه اکتشافی در سواحل کم عمق آب‌ های خزر در شبه جزیره «آبشرون» با عنوان «قالیچه شمال» از 16 آگوست (25 مرداد ماه جاری) آغاز شده است. بر اساس همکاری ‌های این دو شرکت قرار است در 3 منطقه‌ «قالیچه شمال»، «بی بی هیبت شرقی» و «قاراباتداق» چاه اکتشافی حفر شود. سهم هر کدام از شرکت های  «BP AYDH» و «سوکار» در این طرح بطور مساوی 50 درصد خواهد بود.»

در این اطلاعیه آمده است: «دستگاه ‌های حفر این چاه از 9 آگوست در ایمنی کامل روانه دریا شده است و عمق چاه بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده 2 هزار و 424 متر خواهد بود و عملیات حفاری در 75 روز انجام خواهد شد. پیامد‌ های زیست محیطی‌ حفاری در سال 2020 میلادی ارزیابی و مشخص شده است و در سال 2021 میلادی نهاد‌ های دولتی با در نظر گرفتن نتایج تحلیل، اجازه حفاری را صادر کرده اند.»

همچنین برخی منابع خبری اعلام کردند، شرکت دولتی نفت و گاز جمهوری آذربایجان، سوکار، بر اساس قرار داد جدید 25 ساله با شرکت بریتیش پترولیوم (بی. پی.) برای توسعه یک بلوک نفت و گاز در دریای خزر همکاری دارد.

شرکت «بریتیش پترولیوم» برنامه ‌ریزی کرده است در قالب طرح انرژی «آبشرون کم‌ عمق» جزیره مصنوعی در آب ‌های ساحلی جمهوری آذربایجان در دریای خزر احداث کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا