آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

 اظهارات نخست وزیر ارمنستان درباره موشک روسی اسکندر

 اظهارات نخست وزیر ارمنستان درباره موشک روسی اسکندر بحران سیاسی در این کشور را تشدید کرد.این تنش ها بر سر خرید تسلیحات روسی است

به گزارش  پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،نیکول پاشینیان گفت ایروان سوخو 30‌ ای ام بدون مهمات از روسیه خریداری کرده است و مسئولان قبل از خود باید در این مورد توضیح دهند.
نخست وزیر ارمنستان در دیدار با ساکنان یک روستا در منطقه آراگاتسون غربی در این کشور گفت روسیه به طور کامل به تعهدات متحد خود در قبال ارمنستان عمل کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه “آیا روسیه، شریک راهبردی ما، به تعهدات خود به عنوان یک متحد در طول جنگ قره باغ عمل کرده است؟ گفت بله. مطمئناً و بی چون و چرا. اما یک نکته ظریف وجود دارد. ما تعهدات طولانی مدت و مختلفی را به روسیه نسبت داده ایم که هرگز به آن متعهد نشده است. این یک موضوع مهم است “.
وی توضیح داد روسیه به عنوان ستون اصلی اتحاد جماهیر شوروی سابق، نه تنها در قبال ارمنستان، بلکه در مقابل سایر جمهوری‌های سابق، از جمله آذربایجان نیز تعهداتی دارد.
نیکول پاشینیان گفت ارمنستان جنگنده‌های سوخو Su-30SM را بدون موشک از روسیه خریداری کرده است و در واقع ما فقط یک هواپیما خریداری کردیم، آن را در ماه مه به ما تحویل دادند و در واقع، ما قبل از جنگ وقت خرید موشک نداشتیم. چرا یک کشور 26 ساله هواپیمای جنگنده ندارد؟ کسی می‌تواند آن را برای من توضیح دهد؟ ”
در این زمینه، نیکول پاشینیان اظهار داشت مسئولیت کامل شکست کشور در درگیری با جمهوری آذربایجان را به عهده می‌گیرد تا مردم احساس شکست نکنند.
وی روز گذشته با بازدید از یک روستای دیگر در منطقه، تعداد کشته شدگان درگیری در قره باغ را 3250 نفر اعلام کرد . این در حالی است که برخی تا ده هزار کشته نیز اعلام کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد “این کشور قبلاً متحمل خسارات سنگینی شده است و نیازی به دو برابر و یا سه برابر شدن کشته‌ها به نام گمانه زنی‌های سیاسی نیست. ”
موسس آکوپیان، رئیس سابق سرویس کنترل وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد ایروان جنگنده‌های بدون مهمات را از مسکو خریداری کرده است، زیرا قوانین روسیه فروش موشک‌های هوا به هوا با برد 130 کیلومتر را به کشور‌های ثالث ممنوع کرده است.
در فوریه گذشته، نیکول پاشینیان گفت در درگیری مسلحانه در قره باغ، سیستم‌های موشکی روسی “اسکندر” ناکارآمد بوده و به هیچ وجه عمل نکرده و یا فقط “10 ٪” از آن‌ها عمل کرده است. تیران خاتچاتریان، معاون ستاد کل، اظهارات نخست وزیر را تکذیب کرد و آنرا سخنانی نه چندان جدی توصیف کرد. اظهاراتی که سبب شد وی پس از آن اخراج شود.
به دنبال آن ایروان گزارش داد که از نیکول پاشینیان در مورد استفاده از اسکندر در جریان درگیری در قره باغ، اطلاعات نادرستی گرفته شده است. این پرونده به سرعت به درگیری مستقیم رئیس دولت و ارتش تبدیل شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا