اخبارایرانعمومیگرجستان

سفیر ایران در تفلیس: اشتباه بی توجهی به حجاب بانوان گردشگر در گرجستان با ارائه تذکر پایان یافته است

قوام شهیدی سفیر ایران در گرجستان با اشاره به بروز مواردی از بی توجهی در این کشور به حفظ حرمت حجاب بانوان گردشگر ایرانی، گفت: مواردی از بروز اشتباه در نادیده گرفتن الزام حجاب بانوان گردشگر در گرجستان با تذکرهای ایران و برگزاری مذاکرات پایان یافته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا، شهیدی روز سه شنبه در حاشیه سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و مذاکره با مقام های بلندپایه گرجستانی، به خبرنگاران در باره روابط رو به رشد دو کشور، گفت: بر اساس خبرهای آژانس گردشگری گرجستان، شمار ورودی گردشگران ایرانی به این کشور طی سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۵ حدود ۴۳۵ درصد بیشتر شده است.
وی افزود: این رشد نشان می دهد، اقبال زیادی از طرف ایرانیان برای سفر به گرجستان وجود دارد که از دلایل زیادی از جمله آسان بودن سفر و نبود نظام روادید برای ایرانیان است.
شهیدی گفت: لغو ویزا از نکات مهم این موضوع است و از سوی دیگر طبیعت گرجستان و پیوندهای عمیق تاریخی کهن دو ملت، ایرانی ها را به سفر بیشتر تشویق می کند.
وی در باره سفر گردشگران گرجستانی به ایران نیز اظهار کرد که هر چند آمار دقیقی وجود ندارد، ولی اگر عدد نسبی جمعیت ۸۰ میلیونی ایران با چهار میلیون نفری گرجستان مقایسه شود، با توجه به شمار جمعیت فاصله زیادی دیده می شود.
سفیر ایران همچنین در ادامه در باره موضوع مطرح شده مبنی بر بی احترامی به گردشگران ایرانی در گرجستان اظهار کرد: در حقیقت تعمدی در کار نبوده است. با توجه به رویه جاری در گرجستان و مبادی خروجی به رویه سابق عمل می کردند، ولی چون در گذشته ورود گردشگران محجبه کمتر بوده، به همان شیوه سابق می خواستند عمل کنند.
وی افزود: اما با توجه به اینکه ما ارزش های خود را داریم و گرجی ها از آنها اطلاعی نداشته اند، این اشتباه در مرزها رخ داده که چندین بار تذکر به وزارت خارجه گرجستان و مقامات مرتبط با ارائه یادداشت رسمی داده شده است.
سفیر ایران گفت: بروز موارد به تدریج کم شد، ولی از ببن نرفت تا اینکه در ملاقات هایی که برگزار شد، اتاقی برای این منظور در نظر گرفتند. حتی در دو هفته گذشته حتی یک مورد هم رخ نداده است، ولی چون گزارش ها دیر داده شده، بازتاب این مساله پس از اینکه دولت گرجستان اقدام به ممانعت از تکرار آن کرد، انتشار یافت.
وی همچنین در باره حجم مبادلات بازگانی دو کشور گفت: شاهد روند رو به افزایش خوبی هستیم، ولی کل ارزش به علت اینکه بزرگ نیست، انتظار بیشتری داریم و موانعی هم با وجود اشتیاق دو طرف وجود دارد که یکی از آنها ساز و کار مسایل بانکی و انتقال وجه است.
شهیدی اظهار کرد: ارزش روابط اقصادی دوجانبه نسبت به گذشته بیشتر شده است، ولی رقم مورد اتکا، ۱۳۰میلیون دلار است که هشتاد میلیون دلار صادرات ایران و ۵۰ میلیون دلار هم صادرات گرجستان است.
وی همچنین در باره دستاوردهای مذاکرات فشرده ظریف با مقام های بلندپایه گرجستان، اظهار کرد: پس از سال ها انجام نشدن سفر وزرای خارجه و مقامات بلندپایه، دیدار وزیر خارجه ایران از تفلیس انجام شد که از نظر مقام های گرجستانی مهم است.
سفیر ایران تاکید کرد: نخست وزیر و رئیس جمهور گرجستان بارها اعلام کرده اند که این سفر نقطه عطفی در روابط دو کشور است از این پس شاهد رشد قابل توجه مناسبات خواهیم بود.
وی همچنین با رد تاثیرگذاری موله های ممانعتی بر روند توسعه روابط دو کشور، گفت: مناسبات بین المللی کشورهای پیرامونی ما همسو با منافع خود کشورها قابل تفسیر است. در روابط تهران تفلیس به نظر می رسد عمدتا منافع متقابل مد نظر قرار می گیرد و از این رو، بعید است تحت تاثیر پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار گیرد.
گئورگی کویریکاشویلی نخست وزیر گرجستان روز سه شنبه در دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تفلیس گفت: آماده گسترش همکاری ها بین تهران و تفلیس در تمامی زمینه ها هستیم و همچنین موضوع بی احترامی به حجاب اسلامی زنان گردشگر نیز بررسی فوری می شود.
در این دیدار که در چارچوب برنامه های سفر وزیر امور خارجه ایران در کاخ ریاست جمهوری گرجستان برگزار شد، با ابراز تعجب از شنیدن موضوع حرمت نگذاشتن به شئونات زنان مسلمان گفت: دستور خواهم داد، این موضوع زود بررسی شود. نمی توانم تصور کنم به زنان مسلمان در خاک گرجستان توهین شود.
ظریف نیز در بخشی از دیدار و مذاکره با نخست وزیر گرجستان، رعایت احترام گردشگران ایرانی و حفظ شئونات بویژه در قبال بانوان مسلمان بطور اعم و زنان ایرانی بطور اخص را از الزام های پیشرفت صنعت گردشگری خواند.
سفر ظریف به گرجستان در چارچوب گسترش همکاری های منطقه ای ایران انجام می شود و پس از این کشور نیز راهی قرقیزستان خواهد شد.
گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا مانند دیگر جمهوری سابق شوروی استقلال یافته پس از فروپاشی با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق هم با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است.
گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی یکی از کشورهایی است که از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به منطقه آسیای میانه و قفقاز سفر کرده است.
یک هیات اقتصادی و صنعتی از بخش های دولتی و خصوصی نیز وزیر امور خارجه ایران را در این سفر همراهی می کنند.
ظریف دیروز نیز در ترکمنستان با مقام های ارشد این کشور از جمله قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت وگو کرد که حدود دو ساعت طول کشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا