آذربایجاناخبارایران

توانمندی های اقتصادی ایران در باکو نمایش درمی آید

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت : توانمندی های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اولین نمایشگاه تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی، آب و برق، صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی ایران با عنوان ایران پروژه از 20 تا 22 آبان ماه سال جاری در شهر باکو نمایش می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، محسن پاک آیین روز شنبه (18/07/1394) به ایرنا گفت : این نمایشگاه می تواند به عنوان یکی از بهترین فرصت های توسعه تجارت میان ایران و جمهوری آذربایجان پس از توافق هسته ای به شمار رود و تأثیر مطلوبی در اهداف پیش روی دو کشور در آینده خواهد داشت.

وی اظهارداشت : توسعه تجارت و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران، به طور قطع با برگزاری چنین نمایشگاه هایی که به عنوان یکی از بازوهای اصلی صادرات هستند، راه های اصلی بازاریابی در این کشور را افزایش خواهد داد.

به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران، برگزاری نمایشگاه های اختصاصی در جمهوری آذربایجان فرصت بسیار مناسبی برای تعمیم و گسترش و تحکیم روابط پایدار اقتصادی و مبادلات بازرگانی بین دو کشور است.

وی در ادامه به سفر هیأت های تجاری خارجی به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: شرکت های متعددی از سراسر دنیا خواهان سرمایه گذاری در کشورمان هستند، اما بدیهی است که همسایگان در این زمینه اولویت دارند.

محسن پاک آیین افزود: دولت و ملت جمهوری آذربایجان با توافق هسته ای برخورد مثبتی داشتند و وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز از برنامه جامع اقدام مشترک و توافق صورت گرفته بین گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

وی با بیان این که جمهوری آذربایجان می تواند دروازه ایران برای ارتباط با منطقه قفقاز باشد افزود: این کشور می تواند از طریق ایران به خلیج فارس و دریای عمان در ارتباط با سایر مناطق دنیا قرار گیرد؛ لذا ضروری است برای استفاده از این ظرفیت، همکاری های خود را تقویت کنیم. در مجموع رویکرد باکو به توافق هسته ای بسیار مثبت بوده است.

تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان

سفیر ایران در خصوص چشم انداز روابط تجاری دو کشور نیز گفت: روابط تهران – باکو پس از روی کار آمدن دولت روحانی روند تازه ای به خود گرفت؛ به نحوی که سطح دیدارهای مقامات از وزرای خارجه به رؤسای جمهور رسیده و در این راستا کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان تشکیل شده است.

محسن پاک آیین گفت : ایران و جمهوری آذربایجان دارای مشترکات قابل توجهی به خصوص در حوزه های فرهنگی، دینی، تاریخی و اقتصادی هستند که این موارد فرصت را برای حضور بیشتر ایران در حوزه آسیای میانه و قفقاز فراهم می کند. وی افزود: آن چه دو کشور را بیش از هر چیز در آینده به هم نزدیک می کند، داشتن منابع عظیم نفت و گاز و تجربه اکتشاف، تولید و صادرات آن است.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری مشترک دو کشور در دریای خزر می تواند آغاز خوبی برای سرمایه گذاری های مشترک در بخش های مختلف نفت و گاز باشد.

اتصال راه آهن رشت ـ آستارا به راه آهن سراسری جمهوری آذربایجان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان اظهارداشت: در آینده با اتصال راه آهن رشت ـ آستارا به راه آهن سراسری آذربایجان که موجب اتصال ایران به اروپا از طریق راه آهن و اتصال جمهوری آذربایجان به آب های خلیج فارس از طریق مسیر ریلی خواهد شد در مجموع ، آینده روشنی را برای روابط تهران ـ باکو پیش بینی می کنم.

وی با اشاره به رشد ارتباطات بخش های خصوصی و تجار دو کشور افزود: امیدواریم با ادامه این روند مناسبات اقتصادی و حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش چشمگیری داشته باشد.

حجم مناسبات تجاری ایران و آذربایجان

محسن پاک آیین در ادامه به میزان صادرات کالایی ایران به جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: در سال 93 صادرات کالایی ایران به این کشور بدون احتساب صادرات خدمات فنی – مهندسی و گردشگری با احتساب تجارت چمدانی 480 میلیون دلار بوده است.

به گفته وی علاوه بر صادرات کالایی به جمهوری آذربایجان، کشورمان سالانه از سواپ گاز به نخجوان و سرمایه گذاری در حوزه شاه دنیز در دریای خزر و صدور خدمات فنی و مهندسی و توریسیم درمانی در آمد خوبی دارد. همچنین در حوزه های ترانزیت، راه ایران امن ترین، نزدیک ترین و اقتصادی ترین راه ترانزیتی برای جمهوری آذربایجان است و درآمد خوبی نیز در این حوزه نصیب کشورمان می شود.

کالاهای صادراتی ایران به آذربایجان و بالعکس

به گفته سفیر کشورمان در باکو عمده ترین کالای صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان در سال گذشته شامل انواع سیمان و کلینکر و سیب زمینی، محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی، شیشه ،چینی الات بهداشتی و میوه و محصولات غذایی بوه است.

محسن پاک آیین یادآور شد: در سال جاری به علت افزایش تولید داخلی سیمان و کلینکر جمهوری آذربایجان و کاهش ساخت و ساز در این کشور، میزان صادرات سیمان و کلینکر ایران به جمهوری آذربایجان کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در کنار صادرات کالاهای غیر نفتی به جمهوری آذربایجان، تجارت چمدانی نیز بین دو کشور توسط مرزنشینان انجام می شود که ارزش صادراتی تجارت چمدانی در سال گذشته حدود 45 میلیون دلار بود.

در این مدت عمده صادرات جمهوری آذربایجان به ایران شامل چوب، کنجاله ، دانه گندم سخت و سایر محصولات نیز به ارزش 22 میلیون دلار بوده است.

جمهوری آذربایجان بزرگترین وارد کننده اقلام تجاری از ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان همچنین اظهارداشت : در بخش روابط تجاری ایران با جمهوری آذربایجان، هر چند حجم کل مبادلات طرفین در مقایسه با کل مبادلات رقبای ایران از قبیل کشورهای ترکیه و روسیه رضایت بخش به نظر نمی رسد، اما در بین کشورهای همسود همواره جمهوری آذربایجان بزرگترین واردکننده اقلام تجاری از ایران بوده و این در حالی است که تراز تجاری مبادلات همیشه مثبت و به نفع ایران است.

محسن پاک آیین گفت : جمهوری آذربایجان می تواند دروازه ایران برای ارتباط با منطقه قفقاز باشد و آذربایجان نیز می تواند از طریق ایران به خلیج فارس و دریای عمان در ارتباط با دیگر مناطق دنیا قرار گیرد؛ لذا ضروری است برای استفاده از این ظرفیت، همکاری های خود را تقویت کنیم.

او معتقد است: در این راستا دو کشور می توانند در زمینه های انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، برق، گمرک، تجارت و مبادلات بانکی، مناسبات خود را گسترش دهند. همچنین برای توسعه مبادلات تجاری و سرمایه گذاری دو کشور قرار شده است روابط کارگزاری بین بانک ها و بیمه های دو کشور که به دلیل تحریم ها کاهش یافته بود، در اولویت قرار گیرد.

وی تأکید کرد: طبیعتا حل و فصل مشکلات تجاری، ایجاد تسهیلات ویزائی ، آشنایی بخش خصوصی کشورهای خزر با مزیت های اقتصادی موجود و سرمایه گذاری های مشترک جهت استفاده از ظرفیت های منطقه از جمله مهم ترین فرصت های پیش روی دو کشور است.

وی یادآور شد: استفاده از ظرفیت های مختلف گردشگری و ایجاد تسهیلات برای گردشگران ، نیز به توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی کشورهای منطقه منتج خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا