آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقفقاز جنوبی

مشاور رهبر معظم انقلاب: آماده میانجیگری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستیم

دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل: منطقه قفقاز حساسیت خاصی دارد و لذا نسبت به این بخش از همسایگی‌مان حساسیت و مراقبت بیشتری داریم

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دکتر علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل درمقاله ای در خصوص پیوندهای ناگسستنی ایران و جمهوری آذربایجان نوشت: ایران حاضر است در روابط بین همسایگان خود، ارمنستان و جمهوری آذربایجان نقش میانجی را ایفا کند. در گذشته که بنده وزیر خارجه بودم، تلاش بسیار کردیم که این میانجی‌گری انجام شود و تا حدودی هم موفق بودیم، اما گاهی بعضی کشورها که نفع آنها در درگیری دو همسایه بود، دخالت می‌کردند و مشکلاتی را به وجود می‌آوردند.

می‌توانیم نقش مؤثری در این زمینه داشته باشیم. امیدواریم که بین هیچ یک از همسایگان ما درگیری نباشد و در این مورد از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم و به سهم خود تنش‌ها را از بین برده‌ایم تا در بین همسایگان صلح و آرامش برقرار باشد.

در بین مناطق مختلفی که در همسایگی جمهوری اسلامی ایران هستند، منطقه قفقاز حساسیت خاصی دارد و لذا نسبت به این بخش از همسایگی‌مان حساسیت و مراقبت بیشتری داریم.

یکی از عوامل بسیار مهم در برقراری صلح و آرامش میان کشورها که نقش اساسی دارد، حفظ مرزهای شناخته شده تاریخی است. با توجه به اینکه هرگونه تجاوز مرزی از یک کشور به کشور همسایه موجب بالا رفتن تنش در آن منطقه و برافروخته شدن جنگ‌های محلی می‌شود، اولین نتیجه آن حضور کشورهای آشوب طلب و سوءاستفاده‌کننده مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی به بهانه ایجاد آتش بس است. با این نوع تحولات، یک حادثه حتی کوچک مرزی در این منطقه حساس، موجب حضور و دخالت کشورهای دیگر می‌شود و یک کانون تنش و بحران شکل می‌گیرد که البته قطعاً این نوع هرج و مرج‌ها را در کنار مرزهای خود تحمل نخواهیم کرد.

در نگاه ایرانیان، جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران، پیوندهای تاریخی، فرهنگی و دینی دارد. کشور آذربایجان واجد مرزهای سیاسی خود است و جمهوری اسلامی ایران عملاً نشان داده که به تمامیت ارضی این کشور و سایر کشورهای مستقل احترام می‌گذارد. در کنار این استقلال غیرقابل انکار و محترم جمهوری آذربایجان، مردمان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مدافع فرهنگ و دیدگاه‌های سیاسی-اجتماعی خود هستند و در عین حال، بر تقویت مشترکات دو کشور سعی بلیغ دارند و هر دو تقویت فرهنگی یک طرف را عامل تقویت طرف مقابل می‌داند. از این منظر، دارایی‌های تاریخی، فرهنگی و دینی موجود در آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان «مواریث مشترک فرهنگی» دو کشور و سرمایه‌های بالقوۀ ارزشمند و بی‌بدیلِ زمینه‌ساز مشارکت‌های عمیق و گستردۀ فرهنگی و علمی در منطقه هستند.

مردم آذربایجان مردمی مؤمن، سخت‌کوش و تلاشگر هستند و به یاری خداوند، کشور خود را پیش برده‌اند و یقین دارند که جمهوری اسلامی ایران مدافع جمهوری آذربایجان در حفظ حقوق حقۀ خویش است. این به معنای تضییع حقوق دیگران نیست؛ بلکه اطمینان داریم که اگر طرف‌های اصلی موجود در قفقاز جنوبی، در جهت وظایف خود برای ایجاد آرامش و صلح تلاش نکنند برخی به دنبال گِل‌آلود کردن آب هستند تا ماهی مطلوب خود را بگیرند.

افراد مشخصی در دنیا هستند که مایل نیستند ایران سیاست اصلی خود را که هم‌زیستی مسالمت‌آمیز توأم با همکاری با کشورهای منطقه و دفاع از امنیت و آرامش منطقه است به عنوان یک وظیفۀ ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کند. ایران با هرچه که مخلّ امنیت منطقه باشد برخورد خواهد کرد و صراحتاً عنوان می‌کنیم که بعضی کشورهای باهویت مجعول مثل رژیم صهیونیستی و با ماهیت توسعه‌طلب مثل ایالات متحدۀ امریکا به دنبال آن هستند که جمهوری اسلامی ایران و همسایگانش دچار مشکل شوند ولی به عنوان یک اصل راهبردی عنوان می‌شود که جمهوری اسلامی ایران با پایمردی و اصرارِ تمام، هم مدافع امنیت خود و هم حافظ امنیت منطقه است و به‌علاوه در صحنۀ بین‌المللی بخش مهم تلاش ما این است که هرچه زودتر این مناقشات زیان‌بخش و آسیب‌زننده به سرنوشت انسان خاتمه یابد. تا به حال از زمان انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌یک از ۱۵ کشور همسایۀ خود ابتدا به ساکن، تعرضی نداشته است و آغازکنندۀ هیچ جنگی نبوده و نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا