آذربایجاناخبارترکیهنخجوان

اردوغان جمهوری خودمختار نخجوان را جزء اراضی ترکیه بزرگ می داند/فیلم وتصاویر

در روزهای گذشته رجب طیب اردغان با انتقاد از توافقنمامه لوزان(میثاق ملی) به دنبال انتشار نقشه ترکیه بزرگ در شبکه های اجتماعی است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سیزین یول؛ رجب طیب اروغان رئیس جمهور ترکیه در روزهای گذشته با انتقاد از توافق لوزان و محکومیت آن سخن از نقشه ترکیه بزرگ در شبکه های اجتماعی پرداخته است.
براساس این گزارش در این نقشه مرزهای کنونی ترکیه شامل حلب واراضی شمال سوریه از موصل، کرکوک و اربیل عراق، جزیره قبرس، جزایر اژه یونان و غرب ترکیه و از همه مهمتر شامل جمهوری خودمختار نخجوان جمهوری آذربایجان می گردد.
توافقنامه لوزان نام پیمان صلحی بود که در لوزان سوئیس در سال 1923 میان ترکیه از یک سو و متفقین از سوی دیگر به امضا رسید و باعث به رسمیت شناخته شدن کشور تازه‌بنیاد ترکیه از سوی کشورهای جهان شد.

ماجرای این صلح به جنگ جهانی اول و همراهی دولت عثمانی با آلمان و اتریش و مجارستان در جنگ جهانی اول باز می‌گشت. متفقین پس از پیروزی در جنگ جهانی اول برای تنبیه امپراتوری عثمانی طی پیمانی به نام توافق”سور” قلمروی این امپراتوری را به منطقه آناتولی كه اهالی آن منحصرا ترك‌تبار بودند، محدود کردند؛ در آن هنگام، بریتانیا و فرانسه تنگه‌های “داردانل” و “بسفور” و شهر استانبول را درتصرف خود داشتند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا