آذربایجاناخبار

کارشناسان اقتصاد آذربایجان در نقد “بازار سیاه”؛ نگرانی‌ها برای منات را چگونه می‌توان از میان برداشت؟

طبق نظر کارشناسان اقتصادی آذربایجان، نسبت منات و دلار در سال بعدی در مقایسه با سال 2016 خیلی متفاوت‌تر خواهد بود.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های آذری، در حالی که روزهای انگشت شماری به آغاز سال جدید میلادی مانده است، هنوز هم نگرانی‌‌ها و مباحث حول قیمت منات و دلار در آذربایجان بر سر زبان‌‌هاست چراکه با وقوع چندین پستی و بلندی در قیمت ارز این کشور هنوز هم منات قادر نیست با ارزش واقعی خود پای به سال نو جدید بگذارد.
طبق اظهارات کارشناسان اقتصادی آذربایجان، تمام هرینه‌‌های انجام گرفته از سوی بانک مرکزی این کشور بیهوده بوده است چرا که کاهش ارزش منات در تمامی زمینه‌‌های اقتصادی کشور تأثیر منفی خود را به نمایش گذاشت.
به سبب رکودی که آذربایجان در سال 2016 به آن مبتلا شد، بیش از 50 هزار محل شغلی و کارخانه‌‌ای به تعطیلی کشانده شده و مردم نیز یا به حقوق بسیار کم راضی شدند و یا بیشتر افراد جامعه شغل خود را از دست دادند. این رکود اقتصادی سایه افکنده بر پیکر این کشور تا جایی پیش رفت که قیمت در بازارهای مصرفی و محصولات وارداتی نیز افزایش یافته و نرخ تورم، عدد دو رقمی را تجربه کرد.
قوباد عباداوغلو یکی از کارشناسان اقتصادی بیان داشته است: به دلیل عدم توانایی شرکت‌‌هایی چون ” آذر انرژی ” برای پرداخت بدهی هایشان، قیمت‌‌های مصرفی مردم برای سوخت و انرژی، 1.6 الی 2 برابر افزایش یافت.

وی همچنین، تأکید کرده است: کسری بودجه برای سال 2017 به بیشترین مقدار خود در 10 سال اخیر رسید به طوری که، موقعیت ترازهای پرداخت و تعادل تجارت های خارجی بصورت قابل توجهی تضعیف شده‌‌اند.
در نتیجه جمع بندی‌‌های این کارشناس اقتصادی، نگرانی‌‌ها در خصوص ارز ملی آذربایجان با افزایش و دارای 3 قیمت ” نرخ ارز از حراج ارز”، ” نرخ ارز بانک های تجاری” و “نرخ ارز در بازار سیاه” به سال جدید قدم خواهد گذاشت.
در بین این سه نرخ، قیمت‌‌های بازار سیاه در داخل کشور تبدیل به بحث روز شده است که همیشه قیمت‌‌هایی بسیار بالاتر از قیمت رسمی ارز را اعلام می‌‌کنند که در پی آن، بیشتر ارگان‌‌ها نیز در مقابله با قیمت‌‌های این بازار کاری از پیش نبرده و فروش کاملا بصورت آزاد انجام می‌‌گردد که این نیز صرافی‌‌های کشور را با مشکل روبرو کرده و حتی دلیل بسته شدن این مراکز شده است.
کارشناسان در نقد وضع موجود در بازار سیاه آذربایجان برای تهیه ارز نیز گفته‌‌اند: بازار سیاه هم اکنون بازار کوچکی نیست و بیشتر خرید و فروش‌‌های ارزی نیز بصورت حضوری انجام نمی‌‌شود بلکه با یک تلفن ساده و سریع هم وضعیت در سرنوشت ارز تأثیر گذار می‌‌شود.
در حال حاضر، افرادی که دارای روابطی با بانک‌‌های رسمی کشور هستند با یک تماس تلفنی نیز به مقدار کافی و لازم به بازار سیاه سفارش ارز می‌‌دهند، چون نرخ موجود در آنجا از خود بازار سیاه برای بانک‌‌ها اهمیت ویژه‌‌ای دارد.

بسیار واضح و روشن است که، نرخ دلار در بازار سیاه همیشه چند “گپیک” از قیمت خرید و فروش بانک های تجاری بالاتر می‌‌باشد که هرچند این چند گپیک ناچیز در مبالغ بالای تبادلات ارزی کافی است که سود هنگفتی را نصیب فروشنگان کند.
طبق نتیجه اقتصاد دانان آذری، به همان اندازه‌‌ای که، نرخ حقیقی منات تعیین و متعادل نشده است به همان نسبت نیز ایجاد بازارهای سیاه در سطح کشور افزایش یافته و حتی پر رونق تر شدن این بازارها نیز دور از انتظار نخواهد بود.
به همین دلیل، این متعادل سازی توجه ویژه ارگان‌‌های مربوطه را می‌‌طلبد و وارد شدن مستقیم آنها به رژیم نرخی ارز لازم و ضروریست چرا که برای مقابله با نگرانی‌‌ها و از میان برداشتن شرایط و جو نامناسب ارز در کشور کاری به غیر از این راه نمی‌‌تواند جایگزین مناسبی باشد.
کارشناسان اقتصاد برای بهبود وضعیت منات در روزهای آینده مصلحت دیده‌‌اند: افراد در درخواست بدهی‌‌ها به ارز منات و پرداخت آنها تا پایان سال در تلاش باشند و در سال پیش رو سعی کنند هیچ قرض مناتی را به افراد ندهند چرا که نسبت منات و دلار در سال بعدی در مقایسه با سال 2016 خیلی متفاوت تر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا