آذربایجاناخبار

حوادث خوجالی جمهوری آذربایجان “جرم بشری” و “قتل عام” محسوب می شود

ارامنه در ۲۵ فوریه ۱۹۹۲ با حمله به خوجالی به یاری خودروهای هنگ زرهی ۳۳۶ وابسته به اتحاد جماهیر شوروی سابق، شهر را به مدت دو ساعت زیر آتش تانک و خمپاره گرفتند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، حکمت حاجی اف رئیس اداره وزارت امور خارجه آذربایجان طی سخنانی خطاب به مطبوعات این کشور اظهار داشت کمیته روابط خارجه پارلمان جمهوری سودان حوادث سال ۱۹۹۲ شهر خوجالی قره باغ را به عنوان قتل عام به رسمیت شناخت. 

مطبوعات ترکیه ای به نقل از رسانه های آذری اعلام کرده اند که حاجی اف در این صحبت ها گفته است که “حوادث واقع در خوجالی جرم بشری بوده و قتل عام می باشد.”

ارامنه در ۲۵ فوریه ۱۹۹۲ با حمله به خوجالی به یاری خودروهای هنگ زرهی ۳۳۶ وابسته به اتحاد جماهیر شوروی سابق، شهر را به مدت دو ساعت زیر آتش تانک و خمپاره گرفتند. 

مردم منطقه برای نجات جان خود به مناطق جنگلی و کوهستانی پناه بردندولی  نیروهای ارمنی با تعقیب مردم بی گناه و غیر مسلح در خارج از شهر به آنها رحم نکردند. 

یک روز پس از این حمله “قتل عام” فراموش نشدنی خوجالی در اذهان حک شد. 
بر اساس آمار رسمی ۶۱۳ آذربایجانی از جمله ۱۰۶ زن و ۸۳ کودک در این حمله خونین جان خود را از دست دادند.

۴۸۷ نفر به طور زخمی از این حمله جان سالم بدر بردند. نیروهای ارمنی هزار و ۲۷۴ نفر را به گروگان گرفتند که از ۱۵۰ تن از این افراد هنوز هم اطلاعی در دست نیست.

انتهای پیام/د

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا