آذربایجاناخبارایران

مراسم جشن میلاد النبی و بزرگداشت هفته وحدت در باکو برگزار شد/تصاویر

روز پنجشنبه سوم دیماه همزمان با آغازین روز هفته وحدت، اداره مسلمانان قفقاز جمهوری آذربایجان مراسم جشن میلاد ختمی مرتبت، حضرت محمد (ص) را در سالن اجتماعات آن اداره در باکو برگزار نمود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در این مراسم که جمع کثیری از روحانیون، علما و اندیشمندان جمهوری آذربایجان شرکت کرده بودند سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان نیز به دعوت اداره مسلمانان قفقاز در مجلس حضور داشتند. پس از تلاوت قرآن کریم، شیخ الاسلام ا… شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز طی سخانی ضمن خیر مقدم به میهانان حاضر در مجلس، آغاز هفته وحدت را به همه مسلمانان تبریک گفت و وجود مقدس پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) آخرین فرستاده خدا و قرآن کریم کتاب آسمانی را از نعمات ارزشمند و هدیه الهی برای مسلمانان دانست، وی با اشاره به اهمیت هفته وحدت این ایام را فرصتی برای اتحاد مسلمانان جهان دانست.

رئیس اداره مسلمانان قفقاز همچنین در این مراسم با تشریح اوضاع مسلمانان در برخی از کشورهای اسلامی همچون عراق، یمن، فلسطین، سوریه و افغانستان ضمن محکوم کردن کشتار بی رحمانه بیش از 500 نفر از شیعیان اعم از مرد و زن در نیجیریه که به طرز فجیعی به شهادت رسیدند بر ضرورت پیگیری موضوع و محکومیت این وحشیگری توسط مسلمانان جهان را خواستار شد و در پایان نیز ابراز امیدواری کرد که دیگر شاهد اینگونه جنایات و کشتارها نباشیم.

سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در باکو از سخنرانان این مراسم بود که با تبریک فرارسیدن ایام هفته وحدت و میلاد نورانی اسوه بشریت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) به برخی از آیات قرآن کریم در وصف حضرت محمد (ص) اشاره و به بیان ویژگیهای بارز و سیره آنحضرت در رفق و مدارا با مردم در دعوت به دین مبین اسلام پرداخت.

دکتر ابراهیمی با ابراز تاسف از وضعیت موجود جهان اسلام و دسیسه های دشمنان گفت: متاسفانه در روزگاری بسر می بریم که به اسم اسلام سر بریده می شود و جنایتها و آدمکشیها به نام اسلام توسط گروههای تکفیری و داعشی انجام می شود. آنهایی که به نام دین آدم می کشند، پیغمبر و اسلام را نشناخته اند و در مسیر جهالت قرار دارند. جنایتکاران هیچ نسبتی با اسلام و حضرت محمد(ص) ندارند و همه ادعاهای آنها دروغ است.
وی بیان کرد: پیغمبر اسلام (ص) برای همه عالمیان رحمت محسوب می شود و در سیره و منش و روش زندگی آن بزرگوار زور و خشونت جایی نداشته و زبان آن حضرت در همه تعاملات زبان رحمت بوده است.


وی با اشاره به آیه شریفه “لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه” گفت: پیغمبر اسلام (ص) برای همه ما الگو است و باید برای شناخت آن حضرت و شخصیت والای انسانی او، دین و کتاب آن رسول خدا را بیشتر بشناسیم. وی ادامه داد: اگر زندگی نبی مکرم اسلام (ص) الگوی مسلمانان قرار گیرد، همه ملت ها از جهل و ظلمات رها خواهند شد و همانگونه که قرآن کریم آنحضرت را “سراج منیر” معرفی میفرماید، حضرت پیامبر اکرم (ص) همانند چراغی نورانی است که می تواند جهالت را از بین برده و راه حقیقت را پیش روی جهانیان قرار دهد و اطاعت از فرامین پیامبر و عمل به دین مبین اسلام مثل چراغی نورانی همه را به سمت فلاح و رستگاری هدایت خواهد کرد.

رایزن فرهنگی باکو با اشاره به تلاش حضرت محمد(ص) برای هدایت امت اسلام گفت: آن حضرت همواره دغدغه هدایت امت اسلام را داشت و در عین حال پیغمبر رحمت، لطف، دوستی و صلح بود.
رایزن فرهنگی ایران در باکو افزود: روز میلاد پیامبر اکرم مهمترین روز جهان اسلام است چرا که همه اعیاد اسلامی از چنین روزی نشئات میگیرند. ابراهیمی همچنین به تبیین حدیث قدسی “لولاک لما خلق الافلاک” پرداخت و گفت خداوند در هرکجای قرآن کریم خواسته است پیامبر را سفارش کند اسم آنحضرت را در کنار نام خود آورده است مانند آیه “اطیعوا الله و اطیعواالرسول …”

وی در پایان با تبریک میلاد حضرت مسیح و آغاز هفته وحدت گفت: همه ادیان الهی و مذاهب اسلامی باید همدلی و همبستگی حول محور توحید را مد نظر قرار دهند.

در ادامه این مراسم پروفسور واصم محمد علی‌اف، سلمان موسی‌یف معاون اداره مسلمانان قفقاز در امور اهل سنت، حاج سلطان امام جماعت منطقه بوزونا و حسن اوسط، از ریش‌سفیدان قصبه نارداران در خصوص میلاد پیامبر اکرم (ص) سخنانی بیان و بر ضرورت شناساندن دین اسلام به عنوان دین مهربانی و پرهیز از تفرقه‌افکنی در میان مسلمانان تاکید کردند.

این مراسم با قرائت شعر در منزلت پیامبر بزرگوار اسلام و مولودی خوانی به شش زبان ترکی، فارسی، روسی، تالشی، انگلیسی و عربی به مناسبت میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) پایان یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا