تحليل ها

«ممنوعیت حجاب به روابط دین – دولت ضربه می زند»

آیتاج اسماعیل اُوا: «براساس درک و فهم بعضی ها، حجاب باعث عقب ماندگی در تحصیل می شود. ما با حجاب سرمان را می بندیم نه چشمان مان را»

«من در دوره ای حساس به حجاب روی آوردم. در دوره ای که تازه برای حجاب ممنوعیت ایجاد کرده بودند. از این رو، با اعتراض شدید مدیر دبیرستان رو به رو شدم. اما نه از طرف هم کلاسی هایم و نه از طرف معلم هایم مشکلی برای من ایجاد نشد. بلکه بالعکس، در آن زمان هم کلاسی هایم خیلی از من حمایت کردند. برخی ها بر این باورند که حجاب باعث عقب ماندگی ما در تحصیل می شود و ما را از بسیاری از موفقیت ها باز می دارد. آن ها باید بدانند که ما با حجاب سرمان را می بندیم نه چشمان مان را. حجاب من هیچ تأثیر منفی بر تحصیل من نداشته است. همواره تلاش کرده ام ثابت کنم که دانش آموزان محجبه هم قادر هستند تحصیل علم کنند و موفقیت کسب کنند. خدا را شکر که توانسته ایم با حجاب مان همیشه در تحصیلات مان پیش رو باشیم و به این کار هم افتخار می کنیم».

این سخنان آیتاج اسماعیل اوا دانش آموز کلاس نهم مدرسه ی شماره 13 شهر یاسامال باکو می باشد. گفتنی است، آیتاج اسماعیل اوا یکی از صدها دانش آموزی است که با مشکل ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه که از سال 2010 م. شروع شده است، رو به رو می باشد. بعد از اجرای نظام پوشش واحد در مدارس متوسطه که از سال 2010 م. شروع شده است، دانش آموزان محجبه با مشکلات بسیاری در مدارس رو به رو شده اند. در ابتدای امر، دانش آموزان محجبه به مدارس راه داده نشدند. بعد از درخواست های بسیار شهروندان جمهوری آذربایجان از رییس جمهور این کشور برای لغو مصوبه ی ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه ی دخترانه، وقتی رییس دولت به این درخواست ها اعتنایی نکرد، آنان شروع به اعتراض نمودند و از سال 2010 م. تا 2013 م. در 3 نوبت در مقابل وزارت تحصیلات به این ممنوعیت اعتراض نمودند و بیش از 50 نفر در این اعتراضات بازداشت و در حال حاضر 38 نفر از آنان در زندان به سر می برند.

جای خوش وقتی است که بعد از عوض شدن وزیر تحصیلات، مشکل حجاب در مدارس متوسطه ی دخترانه تا حدودی برطرف شده است. ممنوعیت حجاب که از 3 سال پیش به یکی از موضوعات مطرح در سطح جامعه ی آذربایجان تبدیل شده است و صدها دانش آموز را از تحصیل بازداشته است، از نظر قانونی، حقوقی، معنوی و علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در این قسمت، ما به برخی از این نظریات اشاره می کنیم.

محرم ذوالفقارلی از چهره های علمی مطرح و فعال اجتماعی جمهوری آذربایجان در این خصوص می گوید، موضوع اساسی در مسئله ی آموزش و تحصیلات، فرم و شکل واحد پوشش نمی باشد بلکه، محتوای آن (آموزش) می باشد. به نظر من، مخالفت با حجاب و ممنوعیت آن ضروری و لازم نمی باشد. انسان های مومن معتدلی در آذربایجان وجود دارند که محجبه هستند. در این جا هیچ مشکلی وجود ندارد. اگر کسی در این جا ممنوعیت و محدودیت ایجاد می کند در حقیقت، عمل او درست نمی باشد.

ذوالفقارلی هم چنین می گوید، حجاب هیچ تأثیر منفی بر تحصیل دانش آموزان ندارد بلکه در برخی موارد سطح تحصیلات دختران محجبه از غیرمحجبه ها بالاتر می باشد. من در طول مدت تدریس در دانشگاه، شاهد این قضیه بودم.

به اعتقاد ایشان، حجاب دانش آموزان هیچ تأثیری بر هم کلاسی های ایشان ندارد.

وصال حتم اف رییس تشکل «بیرلیک» و شرق شناس آذری بر این باور است که مشکلاتی نظیر ممنوعیت حجاب می تواند باعث افراط گری و تندروی قشر دین دار جامعه شود. ممنوعیت حجاب به عنوان یک مشکل تا به امروز در برخی مدارس آذربایجان پا برجاست. حجاب، قانون قرآن است و از این رو، این حکم نمی تواند جای بحث و مذاکره باشد. ممنوعیت حجاب کلاً مسئله ای ساختگی است. دین داران انتظار دارند که این موضوع به صورت قانونی حل و فصل شود. در حالی که در قانون اساسی، آزادی اعتقادات دینی پذیرفته شده است و قوانین ما ممنوعیتی برای حجاب در نظر نگرفته است پس می توان گفت که این مشکل، ساختگی است.

وصال حتم اف با بیان این که مشکلاتی همانند حجاب به روابط دین – دولت آسیب می رساند، گفت، از این رو امیدواریم مشکل حجاب در اسرع وقت برطرف شود و نهادهای دولتی مربوط در این مسئله موضع مناسب و درست اتخاذ نمایند. یکی از مسائلی که مرا ناراحت می کند این است که چرا مأمورینی که در این مسئله [ممنوعیت حجاب] دخیل هستند تا کنون مجازات نشده اند؟ به خاطر همین ممنوعیت، تا به امروز هزاران دانش آموز محجبه از حق تحصیل محروم شده اند. بنا به قوانین ما، هیچ کس نمی تواند به خاطر پوشش اش از تحصیل محروم شود. مطابق قانون اساسی جمهوری آذربایجان، حقوقی که به شهروندان کشورمان داده شده است به هیچ وجه و به هیچ عنوان نمی توان آن ها را محدود نمود. اگر انسان ها با حجاب احساس راحتی می کنند، چرا مانع آن شویم؟

حتم اف، ممنوعیت حجاب را مخالف با قانون عالی کشور آذربایجان دانسته و در این راستا به ماده ی مربوط در قانون اساسی اشاره نموده و می گوید، براساس بند 3 ماده ی 25 قانون اساسی جمهوری آذربایجان «دولت حقوق و آزادی های برابر هر شخص را فارغ از نژاد، ملیت، دین، جنسیت، منشأ، وضعیت ملکی، موقعیت شغلی و خدمتی، باور و عقیده، انتساب به احزاب سیاسی، اتحادیه ها و سندیکاهای صنفی و سایر اتحادیه های اجتماعی آن شخص، تضمین می نماید. محدود کردن حقوق و آزادی های هر شخص و شهروندی به خاطر نژاد، ملیت، دین، زبان، جنس، عقیده، منسوبیت های سیاسی و اجتماعی ممنوع می باشد».

منبع: آذ خبر. نت  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا