آذربایجاناخبارایران

دور جدید تحرکات جمهوری آذربایجان برای مصادره شاعران ایرانی / تصاویر

«بنياد حيدرعلي اف » جمهوري آذربايجان تنديس «مهستي گنجوی»، شاعر رباعي سراي ايراني قرن پنجم و ششم راکه برجسته ترين رباعيات فارسي پس از رباعيات خيام را سروده است، در شهر «کنياک» فرانسه برپا کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، خبرگزاري رسمي « آذرتاج » گزارش داد: «بنياد حيدرعلي اف که يکی از اهداف اصلی اش، تبليغ گسترده فرهنگ آذربايجان در دنياست، برنامه های مختلفی را در بسياری از شهرها در چارچوب طرح « نظامي گنجوي و مهستي گنجوی؛ پل اتصال قرن يازدهم به قرن بيست و يکم» اجرا کرد. در همين چارچوب، در شهر کنياک فرانسه برنامه رونمايي از تنديس مهستی گنجوی، استاد رباعی مشهور در دنيا، برگزار شد.»

تنديس مهستی گنجوی که برپايي آن بخشي از طرح برادرخواندگي شهر تووز (طاووس) جمهوري آذربايجان و شهر کنياک فرانسه است، در مرکز اين شهر و در پارک شهرداري نصب شده و در اين مکان، فضايی واقعا آذربايجاني ايجاد کرده است.

تنديس مهستی گنجوی که جايگاه ويژه اي در غنا بخشيدن به فرهنگ آذربايجان در قرن يازدهم داشته و با خلاقيت هاي شاعرانه اش مورد توجه شرق شناسان محلي و خارجي قرار دارد، از سنگ مرمر سفيد ساخته شده و با سخنرانی ميشل گورنشان، شهردار کنياک پرده برداری شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا