آذربایجاناخبارایران

برگزاری مراسم جشن باشکوه میلاد مولود کعبه مولی الموحدین حضرت علی(ع) و روز پدر در باکو

روز چهرشنیه اول اردیبهشت ماه مراسم جشن باشکوه میلاد مولی الموحدین حضرت علی(ع) و روز پدر با حضور جمع کثیری از شیفتگان امامت و ولایت و همچنین جمعی از شعرا و مداحان از جمهوری آذربایجان و کشورمان در سالن اجتماعات شهریار رایزنی فرهنگی ایران در باکو برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید شروع و در ادامه کلیپی در مدح و ثنای حضرت علی(ع) پخش گردید.

سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در باکو ضمن تبریک سالروز ولادت مولود کعبه، حضرت علی(ع) و روز پدر به تمامی حضار و شیعیان جهان، در ارتباط با فضیلت ماه رجب و مقام این ماه سخنانی ایراد کردند.

ابراهیمی حدیثی از امام رضا(ع) خواند که می فرمایند: “بِرُّ الوالِدَینِ واجِبٌ وإن كانا مُشركَینِ ولا طاعَةَ لَهُما فی مَعصِیةِ الخالِقِ” نیکی و احسان به پدر و مادر و فراهم کردن خشنودی آنان حتی اگر كافر و مشرک باشند واجب است به طوریکه سعادت دنیا و آخرت را به همراه می آورد، تنها در یک مورد مخالفت با پدر و مادر جایز است و آن در صورتی است که پدر و مادر فرزند را به معصیت و گناه فرا خوانند.

رایزن فرهنگی در باکو به روایات و احادیثی از پیامبر اکرم و امام جعفر صادق (ع) در باب شان و منزلت پدر و احسان به والدین اشاره کرد و در پایان سخنان خود نیز اشعاری به زبان آذری در وصف جایگاه و منزلت پدر سرود.

در ادامه برنامه حجت الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در آذربایجان طی سخنانی ابتدا سالروز میلاد حضرت علی(ع) را به تمامی شیعیان جهان تبریک گفت و از رایزنی فرهنگی ایران در باکو جهت برپایی این جشن باشکوه تشکر و قدردانی نمود.

وی در ادامه با اشاره به فضیلت ماه مبارک رجب به دو اتفاق عظیم در این ماه اشاره نمود. ابتدا میلاد با سعادت حضرت علی (ع) وسپس عید با سعادت مبعث و در خصوص ارتباط بین نبوت و امامت اشاراتی داشتند وی با بیان چند حدیث به نگاه آن امام به دنیا و عدالت علوی توضیحاتی ارائه نمود.

در ادامه این جشن با شکوه کلیپی با موضوع امام علی (ع) و همچنین کلیپ صد ثانیه ای سید محمد رضا خردمندان با موضوع پدر به نمایش گذاشته شد که مورد توجه حاضرین در مراسم جشن قرار گرفت.

این مراسم همچنین با مداحی یکی از مداحان مشهور کشورمان آقای ایمان نژاد و همچنین شعر خوانی تعدادای از شاعران اهلبیت آقایان هادی از شعرای بنام اردبیل، سید نورالدین و الشن خزر از شعرای مشهور جمهوری آذربایجان ادامه یافت.

در طول برنامه نیز از سوی گروه موسیقی آیینی جعفری، بصورت زنده در وصف امیر متقیان علی (ع) قطعاتی بسیار زیبایی به اجرا گذاشته شد که باعث ایجاد فضایی معنوی و شاد برای میهمانان این مراسم گردید.


در پایان مراسم گروه تئاتر منتظر وابسته به خانه فرهنگ شهریار نمایشی کمدی با عنوان “همسایه ” را روی صحنه برد. پایان بخش این مراسم جشن دعای فرج برای سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت ولیعصر (عج) بود که در فضای معنوی و بصورت دسته جمعی قرائت گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا