آذربایجاناخبار

انتخاب مبارز قربانلی به ریاست کمیته دولتی امور تشکل های دینی به مظور تشدید نظارت بر امور دینی

در مورخه 21 جولای ” الهام علی یف ” رئیس جمهور آذربایجان طی حکمی ” مبارز قربانلی ” را به ریاست کمیته دولتی امور تشکل های دینی منصوب نمود. صندلی ریاست این کمیته از روز دوم ماه می با برکناری ” الشاد اسکندراف ” تا کنون به مدت 80 روز خالی مانده بود که نهایتا رئیس جمهور یک فرد بیگانه را به آن پست آورد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، تعیین مبارز قربانلی به این سمت که یک فرد دور از روند مسائل دینی است، نشانگر تشدید نظارت بر امور دینی و فشار بیشتر بر جمعیت های دینی خواهد بود.

آوردن مبارز قربانلی به ریاست این کمیته دینی که معاون دبیر اجرائی ” حزب آذربایجان نوین ” می باشد، نشانگر به دست گرفتن امور دینی کشور توسط همین حزب می باشد. قبلا نیز افراد بلند پایه این حزب به سمت های مهم کشور مانند انتصاب ” آکیف علی زاده ” به ریاست فرهنگستان ملی علوم آذربایجان و یا انتصاب ” علی احمد اف ” به مقام معاونت نخست وزیر کشور از آن جمله است.

رئیس اول این کمیته دولتی ” رافیق علی یف ” بود که در زمان وی علاوه بر شکل گیری این کمیته، میان اداره مسلمانان قفقاز و کمیته دولتی امور تشکل های دینی مناقشاتی بوجود آمد و در پایان رافیق علی یف پس از 5 سال ریاست بر آن کنار گذاشته شد. سپس ” هدایت اروج اف ” به این سمت منصوب شد که در زمان ریاست وی نیز مناقشات مذهبی افزایش یافت، بسیاری از مساجد بسته شد و در خصوص ادبیات دینی فشارهای زیادی اعمال گردید.

پس از هدایت اروج اف، یک از کادرهای جوان و با تجربه به نام ” الشاد اسکندراف ” به این سمت منصوب شد و در طول ریاست اسکندراف با گروه های دینی افراطی مبارزه شده و در برخی جمعیت های دینی کار اصلاحی صورت گرفت. اما پس از چندی با اتهام همکاری با «نورچی ها» از این سمت برکنار شد.

لازم به ذکر است که در مراسم رسمی معرفی مبارز قربانلی به عنوان ریاست کمیته دولتی امور تشکل های دینی، ” رامیز مهدیف ” رئیس نهاد ریاست جمهوری و نیز ” کمال عبدالله ” مشاور رئیس جمهور در امور ملیتی و دینی نیز شرکت نموده بودند که این هم در تاریخ کمیته دولتی امور تشکل های دینی بی سابقه بوده و در عین حال نشانگر افزایش دقت دولت بر امور دینی می باشد.

در خصوص به دست آوردن نظر اداره مسلمانان قفقاز در باره انتخاب مبارز قربانلی به سمت ریاست کمیته دولتی امور تشکل های دینی با آن اداره تماس گرفتیم. آنها در پاسخ ما فقط به جمله «آرزوی موفقیت داریم!» اکتفا نمودند.

 انتهای پیام/د

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا