آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

ناظران بین المللی: نارسایی های زیادی در نحوه برگزاری انتخابات گرجستان وجود داشت

ناظران بین المللی روز سه شنبه با صدور بیانیه ای مشترک، ضمن ابراز رضایت از سطح سازماندهی دور اول انتخابات ریاست جمهوری گرجستان ،نبود شفافیت لازم و برخی موارد مالی و حقوقی را از نارسایی های این دوره از انتخابات اعلام کردند.

به گزاررش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری آپسنی، ناظران بین المللی شامل سازمان امنیت و همکاری اروپا، مجمع پارلمانی این سازمان، مجمع پارلمانی شورای اروپا، مجمع پارلمانی ناتو و پارلمان اروپا، در این بیانیه مشترک، ایرادهای متعددی را مطرح کرده اند.
در بیانیه مشترک ناظران بین المللی، اصلاح قانون انتخابات که منجر به افزایش تعداد نمایندگان حزب حاکم در نهادهای انتخاباتی شده ، نبود شفافیت لازم در انتخاب اعضای کمیسیون های انتخاباتی و نیز برخی موارد مالی و حقوقی از موارد نارسایی اعلام شده است.
انتخابات ریاست جمهوری گرجستان، برای انتخاب پنجمین رئیس جمهوری این کشور روز یکشنبه با مشارکت ۲۵ نامزد انتخاباتی در سه هزار و ۷۰۳ حوزه رای گیری در سراسر گرجستان برگزار شد.
هیچکدام از نامزدهای این دوره از انتخابات موفق به کسب حداقل ۵۰ درصد آرا نشدند و انتخاب رئیس جمهوری به دور دوم موکول شد که دو هفته دیگر برگزار می شود.
از میان ۲۵ نامزد انتخاباتی ، بر اساس شمارش آرای ۹۸٫۸۹ درصد حوزه های انتخاباتی، «سالومه زورابیشویلی» که از سوی حزب حاکم ‘رویای گرجستان ‘ حمایت می شود ۳۸٫۶۱ درصد آرای اخذ شده و «گریگول واشادزه» نامزد «اتحادیه نیروهای مخالف دولت» ۳۷٫۷۲ درصد آرای را کسب کردند.
«آندرئی خونکو»، سرپرست هیات ناظران مجمع پارلمانی شورای اروپا نیز با تقدیر از نحوه برگزاری این دور از انتخابات، گفت : بودجه اختصاص یافته برای تبلیغات انتخاباتی مطابق با امکانات کشور فقری چون گرجستان نبود.
وی تصریح کرد: در جریان تبلیغات انتخاباتی بودجه کلان هزینه شده و این در کشوری با نرخ بالای فقر صورت گرفته است.
ناظران بین المللی در این بیانیه مشترک از مسئولان گرجستان خواستار رفع نارسایی های موجود در روند انتخابات شدند.
اتحادیه اروپا امروز با صدور بیانیه درباره نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری گرجستان، ضمن تقدیر از سازماندهی و ایجاد فضای رقابتی در دور اول این انتخابات، به وجود برخی نارسایی ها مانند استفاده از امکانات دولت به نفع نامزد مشخص، جناح بندی واضح رسانه های خصوصی و کمپین انتخابات منفی و خشن ، اشاره کرد و خواستار رفع این نارسایی ها در دور دوم انتخابات شد.
در این بیانیه ضرورت بکار گیری استانداردهای دموکراتیک در روند انتخابات در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و احترام به اراده مردم گرجستان مورد تاکید قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان نیز اعلام کرد که ۵۰۰ مورد شکایت در مورد نحوه برگزاری انتخابات از سوی ناظران انتخاباتی ارایه شده که بررسی خواهد شد.
در این حال کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان اعلام کرد که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور قرار است تا دوم دسامبر ( برابر ۱۱ آذرماه ) برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا