آذربایجاناخباراردبیلایرانروسیه

آمادگی اردبیل برای راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک ایران، روسیه و آذربایجان

به دنبال مطرح شدن راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک ایران، روسیه و آذربایجان از سوی رئیس جمهور روسیه مسؤولان استان اردبیل اعلام آمادگی دارند تا در راه‌اندازی این منطقه آزاد مشترک ورود پیدا کنند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، استاندار اردبیل اظهار کرد: با اعلام آمادگی استان اردبیل برای راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک اظهار کرد: به مسؤولان کشوری اعلام کردیم تا این موضوع را در سفر رئیس جمهور کشورمان برای حضور در اجلاس مشترک ایران، روسیه و آذربایجان به مسؤولان این دو کشور پیشنهاد دهند تا به مرکزیت اردبیل این منطقه آزاد راه‌اندازی شود.

مجید خدابخش افزود: راه‌اندازی این منطقه آزاد مشترک می‌تواند هر سه کشور را به ویژه استان مرزی اردبیل را از نعمات و ثمرات اقتصادی و منافع مشترک راه‌اندازی این منطقه آزاد منتفع کند که در این زمینه امیدواریم این پیشنهاد با مرکزیت استان مرزی اردبیل به نتیجه رسیده و در شمال استان شاهد راه‌اندازی این منطقه آزاد مشترک برای تقویت و توسعه تجارت کشورمان به مقصد آذربایجان، آسیای میانه و روسیه باشیم.

وی افزود: بنده به محض شنیدن این خبر و پیشنهاد پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر راه‌اندازی منطقه آزاد ایران، روسیه و آذربایجان موضوع را با وزارت امور خارجه و مسؤولان ارشد دولت در میان گذاشتم و پیگیر این موضوع هستیم تا امیدواریم زمینه برای شکل‌گیری و فعالیت این منطقه فراهم آید.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز با استقبال از این پیشنهاد گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در آستانه سفر به باکو و شرکت در اجلاس مشترک ایران و روسیه و آذربایجان پیشنهاد داده است منطقه آزاد تجاری بین این سه کشور تشکیل شود.

حسین وثوقی ایران اظهار کرد: به نظر می‌رسد استان اردبیل برنده اصلی این پیشنهاد باشد و این درخواست روسیه در آستانه بررسی لایحه مناطق آزاد در مجلس موضوع موافقان خصوصاً در مورد اردبیل را تقویت خواهد کرد.

وی افزود: این پیشنهاد همان استدلالی بود که کارشناسان اقتصادی استان در جلسات ملی و منطقه‌ای به نیکی بر آن تاکید کردند.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: اراضی زر خیز مغان و آماده شدن ۸۳ هزار هکتار از زمین‌های دیم برای آبیاری و موقعیت ویژه استان اردبیل بر روی کریدور شمال جنوب بین‌المللی و نفوذ ویژه تجار جمهوری آذربایجان در بازار مواد غذایی روسیه فرصت استثنایی برای پشتیبانی از منطقه آزاد اردبیل فراهم کرده است که لازم است بهره‌برداری شود.

انتظار می‌رود مسؤولان استان با پیگیری مستمر فرصت‌های بالقوه این پیشنهاد را برای راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک از دست نداده و بهترین بهره را ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا