آذربایجاناخبارعمومی

کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان:ترامپ چهره واقعی آمریکا را نشان داد

زرتشت علیزاده کارشانس سیاسی جمهوری آذربایجان با اشاره به تصمیم ترامپ در انتقال سفارت این کشور به قدس گفت:ترامپ با این تصمیم خود چهره واقعی آمریکا را نشان داد.

یه گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،زرتشت علیزاده کارشناس سیاسی آذربایجانی در مورد تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس مصاحبه ای با پرتال خبری «تلگراف.کم» انجام داده که ارائه می گردد.

س- تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در رابطه با برسمیت شناخته شدن شهر قدس به عنوان پایتخت اسراییل را چگونه ارزیابی می کنید؟

ج ـ این، کاملاً منطقی است. آقای ترامپ گفت که این تصمیم با منافع ملی آمریکا مطابقت دارد. بی تردید، حق با “ترامپ” است. زیرا، منافع ملی آمریکا می طلبد که این کشور از اسراییل که ابزار کلیدی در سیاست امپریالیستی واشنگتن در خاور میانه است، دفاع کند. از این تصمیم چنین نتیجه می گیریم که آقای “ترامپ” با نقض حقوق بین الملل و حقوق مردم فلسطین، می تواند منافع ملی آمریکا را تامین کند. به عبارت دیگر، “ترامپ” چهره واقعی آمریکا را نشان داده است.

س-این تصمیم چه نتایجی در پی خواهد داشت؟

ج ـ شاهد نتیجه ویژه ای نخواهیم بود. زیرا، اکثریت مطلق کشورهای عربی ابزار و مشتریان آمریکا هستند، به خصوص عربستان سعودی، قطر و دیگران… این کشورها نمی توانند به تصمیم رییس جمهور آمریکا به صورت جدی اعتراض کنند. این ایران و ترکیه هستند که به این تصمیم “ترامپ” اعتراض می کنند، ولی، هیچ کس به اعتراض و درخواست این دو کشور توجهی نمی کند.

س- پس از تصمیم مذکور، آینده مناقشه اسراییل ـ فلسطین را چگونه می بینید؟

ج ـ ۷۰ سال است که مناقشه اسراییل ـ فلسطین ادامه دارد و از این به بعد نیز ادامه خواهد داشت.

س ـ آیا ممکن است پس از تصمیم ترامپ ضربه جدی به حماس وارد کنند؟

ج ـ آنها هر اقدامی که می توانستند علیه حماس انجام بدهند را تا کنون انجام داده اند. آنها حماس را در انزوا قرار داده و منابع مالی آن را قطع کرده اند.

س ـ به نظر شما، جهان اسلام و جغرافیای عربی واکنشی نسبت به این حادثه نشان نخواهد داد؟

ج ـ فکر می کنم جهان اسلام اقداماتی در این راستا انجام خواهد داد، ولی، این اقدامات تاثیر جدی بر تحولات نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا