آذربایجاناخبارایران

ایران و جمهوری آذربایجان در مسیر اتحاد راهبردی

خبرگزاری ‘ترند’ جمهوری آذربایجان سفر قریب الوقوع رییس جمهوری ایران به باکو و طرح امضای 10 قرارداد همکاری میان دو کشور در جریان این سفر را نشانه چشم اندازی روشن در روابط دوجانبه و ظرفیت ایجاد یک اتحاد راهبردی در منطقه دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این خبرگزاری نوشت: این قراردادها بخش های انتقال برق، استفاده از رودخانه های مرزی، آسان سازی مقررات گمرکی، حمل کالا، گردشگری، بازرگانی و صنعت گاز را دربر خواهد گرفت.
‘ترند’ تاکید کرد که با وجود فراز و نشیب های فراوان در روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، طی 20 سال گذشته تمایلی جدی در هر دو کشور برای پیشرفت روابط وجود داشته است.
خبرگزاری ترند افزود: آذربایجان، ایران و ملت های دو کشور، پیوندهای ژرف تاریخی، فرهنگی و مذهبی با یکدیگر دارند که زمینه توسعه روابط را فراهم می کند.به نوشته این رسانه، با توجه به سفر مقام های بلندپایه میان دو کشور در ماه های اخیر، می توان با اطمینان گفت که صفحه ای نو در روابط دوجانبه میان ایران و جمهوری آذربایجان گشوده شده است.
تهران و باکو که 670 کیلومتر مرز مشترک دارند، پیشاپیش قراردادهایی در بخش مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر امضا کرده اند.
دو کشور اکنون برای افزایش حجم بازرگانی، بازسازی آزادراه باکو – آستارا، ساخت خطوط انتقال نیروی ‘پارس آباد – ایمیشلی – شیروان – سالیان’ و تامین گاز منطقه خودمختار نخجوان می کوشند.
دو طرف همچنین برای ساخت یک نیروگاه برق روی رودخانه ارس، افزایش بازارچه های مرزی، آسان سازی مقررات گمرکی، کاهش ایستگاه های بازرسی مرزی، پیشبرد روابط در حوزه های علوم و آموزش، افزایش پروازها از جمله پرواز تهران – تبریز – باکو با یکدیگر همکاری می کنند.
‘ترند’ همچنین با اشاره به زمینه های افزایش همکاری میان دو کشور نوشت: آذربایجان برای ایران، دروازه قفقاز است و دو کشور با توجه به شراکت در دریای خزر، می توانند در حوزه های انرژی نیز همکاری کنند. مشارکت ایران در کاهش درگیری میان باکو و ایروان بر سر منطقه ‘ناگورنو قره باغ’ نیز می تواند ضامن صلحی پایدار در منطقه باشد. 
خبرگزاری ترند در پایان نوشت: آذربایجان و ایران توان گسترش روابط و تبدیل شدن به متحدان راهبردی یکدیگر را دارند.

انتهای پیام /د

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا