آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

رئیس انجمن اجتماعی جوانان اصلاح‌طلب جمهوری آذربایجان: مواضع عادلانه ایران در طول جنگ قره باغ با استقبال مردم و دولت آذربایجان روبرو شد

فرید شهبازلی: در طول جنگ قره‌باغ، اتخاذ موضع عادلانه از طرف ایران کشور دوست، همسایه و شریک استراتژیک آذربایجان و همچنین احترام تهران به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و قوانین بین‌المللی با استقبال و قدردانی بسیار زیادی از طرف مردم و دولت آذربایجان روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آناج، فرید شهبازلی رئیس انجمن اجتماعی «جوانان اصلاح‌طلب» جمهوری آذربایجان با نگارش یادداشتی به ارزیابی صلح قره‌باغ و اثر آن بر جامعه آذربایجانی پرداخت که ترجمه کامل این یادداشت به شرح زیر ارائه می‌شود:

“پایان اشغالگری ارامنه در قره‌باغ کمک بزرگی به صلح و امنیت بلندمدت منطقه خواهد کرد.

با آزادسازی شهر لاچین جمهوری آذربایجان که سالیان طولانی تحت اشغال ارمنستان بود، پس از ۳۰ سال به تمامیت ارضی خود دست یافت.

سربازان آذربایجانی تحت امر رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوا  الهام علی‌اف در مدت‌ زمان کوتاه پیروزی‌هایی به دست آوردند که جهانیان را شگفت‌زده کرد.

همان‌طور که رئیس‌جمهور‌ الهام علی‌اف به آن اشاره کردند دیگر مناقشه قره‌باغ وجود ندارد.

سرعت آزادسازی مناطق اشغالی آن‌قدر بالا بود که ابرقدرت‌های جهان و سازمان‌های بین‌المللی در درک وقایعی که رخ می‌داد، مشکل داشتند.

ارمنستان نیز وقتی فهمید نمی‌تواند در برابر ارتش شجاع آذربایجان مقاومت کند تسلیم شد.

به خاطر رشادت‌های ارتش ملی جمهوری آذربایجان، دشمن سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته و متعهد شد که بدون جنگیدن از سرزمین‌های اشغالی عقب‌نشینی کند.

آزادسازی مناطق آغدام، کلبجر و لاچین بدون درگیری مسلحانه یکی از کارهای قهرمانانه ارتش آذربایجان است.

این موفقیت ها نتیجه مستقیم فعالیت‌های هدفمند رئیس‌جمهور آذربایجان در حوزه نظامی و دیپلماتیک است.

آزادسازی تمامی مناطق اشغالی و منابع این مناطق برای توسعه آینده کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

مناطق آزاد شده همانند گذشته بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل خواهد داد.

در این مناطق کارهای بزرگ عمرانی و ساختمان‌سازی انجام می‌شود و همان‌طور که رئیس دولت خاطرنشان کرد، تمام ساکنان قره‌باغ به خانه‌های آبا و اجدادی خود که مدت‌ها در انتظار آن بودند، بازخواهند گشت.

دولت تمامی تلاش خود را برای شروع زندگی جدید مردمی که به سرزمین‌های آزاد شده برمی‌گردند به کار خواهد گرفت و تمام مناطق، شهرها و روستاهایی که تقریباً ۳۰ سال تحت اشغال بوده‌اند با پروژه‌های مدرن احیا می‌شوند و اماکن تاریخی نیز مرمت خواهند شد.

این بازگشت بزرگ و پروژه‌های عظیم ساختمانی به توسعه آینده جمهوری آذربایجان کمک خواهد کرد: قره‌باغ جدید- قره‌باغ آزاد شده- توسعه و رشد خواهد کرد و آذربایجان مرفه‌تری ساخته خواهد شد.

رئیس‌جمهور الهام علی‌اف در سخنرانی‌های پیروزی و سایر اظهاراتش همه این موارد را به روشنی بیان کرده‌اند.

رفتار ناعادلانه طویل‌المدت سازمان‌های بین‌المللی و جامعه جهانی در مورد مناقشه قره‌باغ و همچنین وقایع‌نگاری دلاوری‌های سربازان آذربایجانی در سخنرانی‌های فرمانده کل قوا (جمهوری آذربایجان) نمود پیدا کرده است.

ریشه این پیروزی‌ها اتحاد و همبستگی ملی آذربایجانی‌ها است که امروزه در جامعه حکم‌فرماست.

با این همبستگی، مردم آذربایجان پیروزی‌های زیادی به دست خواهد آورد.

این امر هم در حوزه جنگ‌، دیپلماسی و  اقتصاد و هم به طور کلی در تمامی زمینه‌ها منعکس خواهد شد.

همه مردم آذربایجان می‌توانند از این امر مطمئن باشند.

در طول جنگ  قره‌باغ، اتخاذ موضع عادلانه از طرف ایران کشور دوست، همسایه و شریک استراتژیک  آذربایجان و همچنین احترام تهران به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و قوانین بین‌المللی با استقبال و قدردانی بسیار زیادی از طرف مردم و دولت آذربایجان روبرو شد.

رئیس‌جمهور الهام علی‌اف در سخنرانی‌هایش چندین بار به این موضوع اشاره و ایران را تمجید کرده است.

به طور کلی پایان اشغالگری ارامنه در قره‌باغ کمک بزرگی به صلح و امنیت بلندمدت منطقه خواهد نمود.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا