آذربایجاناخبارعمومی

شرکت ” اگزون موبیل” آمریکا از کنسرسیوم نفتی جمهوری آذربایجان خارج می شود

­رسانه های باکو از تصمیم شرکت آمریکایی ” اگزون موبیل” برای خروج از کنسرسیوم نفتی بهره برداری کننده از حوزه ” آذری – چراغ – گونشلی” در دریای خزر خبر دادند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ” ویرتوالاذ” به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت نفتی ” اگزون موبیل” آمریکا سهم شش ممیز هشت درصدی خود از حوزه نفتی ” آذری – چراغ – گونشلی” را به قیمت دو میلیارد دلار به فروش گذاشته است، اما جولیا کینگ ، دبیر مطبوعاتی این شرکت با خودداری از توضیح در این زمینه گفته است نمی خواهیم درباره شایعات توضیح بدهیم.
شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان، سوکار نیز از ارایه هرگونه توضیحی درباره قصد شرکت ” اگزون موبیل” برای خروج از کنسرسیوم حوزه ” آذری – چراغ – گونشلی ” خودداری کرده است.
گرچه هدایت کنسرسیوم نفتی بهره برداری کننده از این حوزه را شرکت انگلیسی بی پی به عهده دارد، این کنسرسیوم همواره از حمایت سیاسی آمریکا برخوردار بوده است و خروج “اگزون موبیل” از این کنسرسیوم به معنای پایان دادن به حضور ۲۵ ساله این شرکت در کنسرسیوم ” آذری – چراغ – گونشلی ” خواهد بود.
در سال ۱۹۹۴ ، شرکت ” اگزون” یکی از پنج شرکت آمریکایی بود که در پایه گذاری این کنسرسیوم در جمهوری آذربایجان برای بهره برداری از حوزه های نفتی خزر مشارکت کردند. در قراردادی که در سال ۱۹۹۴ منعقد شد علاوه بر بی پی و اگزون، شرکت های ” آموکو”، ” یونوکال” ، پنزویل” و ” مک درموت” حضور داشتند. دولت های غربی با این برداشت که این طرح به کاهش وابستگی اروپا به انرژی روسیه کمک خواهد کرد، بطور جدی از آن حمایت کردند، اما بعدها به علت تحقق نیافتن پیش بینی ها درباره میزان ذخایر میدان های نفتی تازه کشف شده در این منطقه، امیدواری به آنها نیز کاهش یافت و در دوره های بعد ، شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان، سوکار توانست سهام بیشتری در طرح های انرژی این منطقه به دست آورد.
هم اکنون اگر ” اگزون موبیل” کنسرسیوم بهره برداری کننده از حوزه نفتی ” آذری – چراغ – گونشلی” را ترک کند، شرکت ” شورون” ، تنها شرکت آمریکایی باقی مانده در این کنسرسیوم خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا