آذربایجاناخبارترکیهعمومی

در دیدار با علی اف؛ اردوغان خواستار حل فوری مساله قره باغ شد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خواستار حل فوری مساله قره باغ در چارچوب مقررات سازمان ملل متحد و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا،اردوغان روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با الهام علی اف در آنکارا، مساله قره باغ را به عنوان مساله ترکیه خواند و گفت: اشغال قره باغ باید بر اساس اصل مصونیت مرزها و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حل شود و حل این مساله بزرگترین آرزوی ماست.
وی اظهار کرد: این که می‌گوییم آذربایجان و ترکیه یک ملت در قالب دو دولت هستند، یک جمله توخالی نیست و پشت این عبارت خون شهدای ما جاری است.
وی بیان کرد: ما در آینده پروژه های جدیدی را به صورت مشترک اجرا خواهیم کرد و در این مسیر استفاده از واحد پول ملی و بومی در زمینه اقتصادی از مهمترین پروژه ها خواهد بود.
الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان که به منظور انجام یک سفر رسمی دو روزه از دیروز وارد آنکارا پایتخت کشور ترکیه شده است، امروز در هفتمین نشست شورای عالی همکاری استراتژیک ترکیه و آذربایجان همراه با اردوغان همتای ترکیه ای خود شرکت کرد.
علی اف در این سفر که نخستین رسمی وی پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری آذربایجان محسوب می شود، در خصوص گسترش بیشتر روابط دو جانبه و تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی به مذاکره پرداخت.
دو رییس جمهوری ترکیه و جمهوری آذربایجان دیشب نیز دیداری دوجانبه بدون حضور خبرنگاران انجام دادند.
به گزارش ایرنا، ۲۶ سال از توافقنامه ایجاد روابط دیپلماتیک میان ترکیه با جمهوری آذربایجان که در تاریخ ۱۴ ژانویه سال ۱۹۹۲ امضاء شد، سپری می شود.
ترکیه، نخستین کشوری بود که پس از اعلام استقلال جمهوری آذربایجان در روز ۳۰ آگوست سال ۱۹۹۱ استقلال این کشور را در روز ۹ نوامبر ۱۹۹۱ به رسمیت شناخت و در سال ۲۰۱۰، پیمان استراتژیک مشارکت و همکاری متقابل میان آنکارا و باکو امضا شد.
این توافق نامه روابط دوجانبه را به سطح اتحاد نظامی ارتقا داد که بر اساس ماده دوم این توافقنامه ضمن عطف توجه به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد اعلام شده است که در صورت وقوع حمله از جانب کشور سوم به ترکیه و یا آذربایجان، این دو کشور در راستای حق دفاع مشروع از خود خواهند توانست رویکرد مشترک امنیتی و دفاعی اتخاذ کنند.
در سال ۲۰۱۰، برای تقویت هر چه بیشتر روابط دوجانبه، سازوکار شورای همکاریهای عالی استراتژیک در سطح روسای جمهور این دو کشور پیش بینی شده و همکاریهای مشترک دو کشور در بخشهای نظامی، سیاسی، انرژی و دیگر زمینه های اقتصادی به بالاترین سطح خود رسید.
تحقق پروژه های ‘خط لوله نفت خام باکو- تفلیس- جیهان’ و ‘خط لوله گاز باکو- تفلیس- ارزروم’ برای استخراج و انتقال نفت و گاز موجود در حوزه دریای خزر میان جمهوری آذربایجان و ترکیه، گامهای بسیار مهمی در راه تقویت روابط دو کشور بود.
هم اکنون حجم تجارت بین دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان حدود پنج میلیارد دلار است، اما دو کشور برای تحقق حجم تجارت ۱۵ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی کرده اند.
خط ریلی باکو- تفلیس – قارص و خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی (TANAP) نیز در گسترش روابط دوجانبه از اهمیت استراتژیک در روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان برخوردار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا