اخبارگرجستان

جوانان این روستای دورافتاده گرجی به داعش می پیوندند

امینه می گوید چند سالی است که تفکر وهابیت در روستای ما درحال رشد کردن است و حتی یک نفر که ما می دانیم در فرستادن فرزندان ما به سوریه نقش دارد، آزادانه درحال تبلیغ وهابیت است.
به گزارش قفقاز به نقل از الجزیره؛ برادر ۱۶ ساله ملیکا کوشتاناشویلی به این خاطر مشهور شد که جوانترین تبعه گرجی عضو داعش لقب گرفت.
اصلا شاید خیلی از مردم دنیا ندانند که گرجستانی ها هم درصفوف داعش می جنگند اما اصلی ترین منبع تغذیه این گروه تروریستی از گرجستان، یک روستای دورافتاده به نام امالو در استان پانکیسی این کشور است. چه کسی گمان می کرد که روستای مسلمان نشین امالو در کشوری با جمعیتی عمدتا مسیحی، جوانان خود را اینگونه به صفوف جهاد در سوریه بفرستد؟
مسلم کوشتاناشویلی وقتی از طریق ترکیه به سوریه رسید با خواهرش تماس گرفت و گفت اینجا خیلی خوب است. روستای مسلم از اقلیت چچن ساکن در گرجستان تشکیل شده است.
ملیکا می گوید تنها برادر من نبوده که به سوریه رفته تا در کنار داعش جهاد کند، همه همکلاسی های من اعم ازدختر و پسر یا به سوریه رفته اند یا می خواهند بروند. ملیکا می گوید اگر بتواند خودش هم می رود.
آمارها نشان می دهد که ۲۰۰ مسلمان تنها از استان پانکیسی به داعش پیوسته اند. روستای امالو در ۱۶۰ کیلومتری تفلیس و چسبیده به مرز چچن است.
امینه مادر مسلم و ملیکا می گوید موج جهادی گری دو سال پیش به روستای آنان آمده است. وقتی پسرش مسلم به داعش پیوسته بود، او حتی خبر هم نداشت؛ تا اینکه پلیس به او خبر داد.
امینه می گوید چند سالی است که تفکر وهابیت در روستای ما درحال رشد کردن است و حتی یک نفر که ما می دانیم در فرستادن فرزندان ما به سوریه نقش دارد، آزادانه درحال تبلیغ وهابیت است.
مردم روستا می گویند روحانیون همه قوانین سخت وهابیت را در روستا اجباری کرده اند؛ کسی حق ندارد موسیقی گوش دهد و حتی رقص چچنی که جزیی از میراث آنها است، در روستا ممنوع شده است. این اواخر هم عده ای از زنان حجاب چچنی را کنار گذاشته و نقاب به صورت می کشند.
یکی دیگر از مظاهر وهابیت در روستا، ریش بلند ولباس افغانی است که بر تن بسیاری از مردان و پسران دیده می شود. این درحالی است که کلاه و لباس سنتی چچنی روستا در حال محو شدن است. امینه می گوید همه پسران و مردان آهنگ های داعشی را در خودروهای خود گوش می دهند و به عنوان آهنگ گوشی های خود انتخاب کرده اند.
امایکی از اصلی ترین ساکنان روستای امالو که به داعش پیوسته و تحت فرماندهی تروریست معروف چچنی – عمر الشیشانی- قرار گرفته فرزند تیمور باتیراشویلی است. او که قبلا مسیحی بوده با یک زن مسلمان ازدواج می کند و به اسلام می گرود. تیمور هم می گوید وهابیت را قفقازی ها به روستا آورده اند. او می گوید اکنون ۹۰ درصد جوانان ما وهابی شده اند. تیمور معتقد است عامل دیگر کشاندن جوانان گرجی به صفوف داعش، پول است.
این درحالی است که دولت گرجستان به تازگی تحقیقات گسترده ای برای تعقیب کسانی که به جنگ سوریه رفته اند آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا