آذربایجاناخبارایران

الهام علی‌اف به یک خانه‌تکانی جدید در هیئت حاکمه نیاز دارد

به اعتقاد کارشناس روابط بین‌الملل، باکو برای تأمین منافع ملی نیاز دارد به فشارها علیه رهبران اسلام­گرا پایان دهد و محافلی را که به دنبال تفرقه و فشار بر مؤمنان هستند، برچیند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، «قهرمان نورانی»، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص ضرورت برچیده شدن محافل ضد اسلامی در جمهوری آذربایجان به دنبال تشدید فشارها علیه رهبران دینی، با اشاره به اینکه الهام علی‌اف به یک خانه‌تکانی جدید در هیئت حاکمه نیاز دارد، بیان داشت: این کشور سایه تهدیدهای روسیه را بالای سر خود احساس می­‌کند. همچنین باکو بدعهدی دولت‌های اروپایی و آمریکا را درباره مسئله قره‌باغ و مسائل دیگر شاهد است.

وی با توجه به فشارهای موجود بر رهبران مسلمان در جمهوری آذربایجان گفت: این نوع اقدامات در شرایط مذکور به نفع آذربایجان نیست و در جوامع اسلامی باعث بدبینی نسبت به این کشور می‌شود. ارمنستان نیز می‌تواند از این موضوع بهره‌برداری کند. مضاف بر اینکه این نوع اقدامات کاملاً تفرقه‌انگیز است.

کارشناس روابط بین‌الملل با تأکید بر اینکه جامعه آذربایجان به وحدت نیاز دارد، اشاره داشت: سال ۲۰۱۷ در این کشور به نام همبستگی اسلامی اعلام شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آذربایجان بعد از اجرای مفاد همه‌پرسی که سال گذشته برگزار شد و انتصاب‌های جدیدی که انجام گرفت، نیاز دارد یک خانه‌تکانی جدید در هیئت حاکمه انجام دهد.

وی با اشاره به لزوم پاک‌سازی در دستگاه­‌های حکومتی جمهوری آذربایجان تأکید کرد: کسانی که در این کشور تحت تأثیر ایدئولوژی‌های بیگانگان هستند و در دستگاه‌های امنیتی، قضایی و سیاسی حضور دارند، باید پاک‌سازی شوند؛ بنابراین برای حفظ وحدت جامعه و در شرایطی که مردم جمهوری آذربایجان مانند جوامع دیگر در معرض خطرات محافل سلفی- وهابی و نورچی­‌های فتح‌الله گولن قرار دارند، نیاز است چهره‌های آگاهی‌بخش در بین مردم حضور داشته باشند، نه در زندان. ضرورت دارد آن‌ها دین واقعی را در مقابل ترویج خرافات گسترش دهند.

نورانی با توجه به اینکه باید از وجود رهبران اسلام­گرا برای احیای ارزش‌های ملی و دینی در جمهوری آذربایجان بهره گرفته شود، افزود: این افراد در بهترین دانشگاه‌ها و مراکز دینی از جمله حوزه علمیه قم تحصیل‌کرده‌اند. متأسفانه مجلس ملی آذربایجان در سال ۲۰۱۵ مصوبه‌ای را تحت عنوان اصلاح قوانین دینی به صورت شتاب­زده تصویب کرد.

وی با تأکید بر مصوبه اصلاح قوانین دینی مطرح کرد: بر اساس این قانون کسانی که در خارج از کشور جمهوری آذربایجان تحصیلات دینی داشته­‌اند، نمی‌توانند در این کشور مراسم دینی برگزار کنند. بر همین اساس اخیراً امام جمعه یکی از شهرهای آذربایجان را به سه سال زندان محکوم کردند. باکو برای تأمین وحدت و منافع ملی نیاز دارد به این وضعیت پایان دهد و محافلی را که به دنبال تفرقه و فشار بر مؤمنان هستند، برچیند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا