آذربایجاناخبارعمومیقره باغقره باغ

اجتماع شهروندان جمهوری آذربایجان در مقابل ساختمان پارلمان اروپا در اعتراض به ادامه مناقشه قره باغ

خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان ، از تجمع شهروندان این کشور در مقابل ساختمان پارلمان اروپا در بروکسل، در اعتراض به ادامه مناقشه قره باغ خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج ، هدف این تجمع جلب توجه پارلمان اروپا به نگرانی آذربایجانی های مقیم اروپا در خصوص ادامه مناقشه ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی بود.
شرکت کنندگان در این تظاهرات که حدود ۲۵۰ نفر بودند ، با در دست داشتن پرچم جمهوری آذربایجان خواهان پایان یافت مناقشه قره باع و یافتن راه حل صلح آمیز برای این موضوع شدند و اعلام کردند که تحت رهبری الهام علی اف، جمهوری آذربایجان سیاست مستقل در منطقه را دنبال می کند.
شرکت کنندگان در پایان این تجمع دو ساعته، در بیانیه ای ، خواستار حل و فصل مسالمت آمیز و عادلانه مناقشه قره باغ شدند و از دولت های جهان خواستند اقدامات لازم در این زمینه انجام دهند.
مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذبایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی نزدیک به ۲۹ سال است که ادامه دارد و تلاش های بین المللی برای حل و فصل این مناقشه که یکی از معضلات عمده منطقه قفقاز جنوبی به شمار می رود تا به حال نتیجه ای نداشته است.
این مناقشه که از سال ۱۹۸۸ میلادی و در آستانه فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۲ میلادی آغاز شده به درگیری های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تبدیل شد.
سازمان امنیت و همکاری اروپا که در سال ۱۹۹۲ میلادی میانجیگری حل این مناقشه را بر عهده داشت ، قادر به توقف بلافاصله این درگیری ها نشد.
بر اثر این درگیری ها که تا سال ۱۹۹۴ میلادی ادامه داشت منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن به کنترل نیروهای ارمنی درآمد.
در سال ۱۹۹۴ میلادی بر اثر تلاش های بین المللی ، توافقنامه برقراری رژیم آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شهر بیشکک قرقیزستان به امضا رسید و درگیری های نظامی دو ساله که منجر به تلفات جانی زیادی در هر دو طرف شد ، پایان یافت.
با وجود این که در سال ۱۹۹۷ میلادی آمریکا ، فرانسه و روسیه ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بر عهده گرفتند و امیدهای برای حل این مناقشه با حضور ابرقدرتهای جهان وجود داشت، ولی تلاش های میانجیگران بین المللی تا به حال نتیجه ای نداشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا