آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغ

نماینده یهودی مجلس باکو: طی دو ماه آینده تحول مهمی در قره باغ روی خواهد داد

یِودا آبراموف، رییس گروه دوستی مجلس جمهوری آذربایجان با کنست رژیم صهیونیستی گفت طی یک ماه و نیم تا دو ماه آینده ، باید واقعه ای خوشحال کننده برای همه مان ، در ارتباط با قره باغ روی دهد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،یِودا آبراموف در گفتگو با روزنامه «ینی مساوات» چاپ باکو ، ضمن اشاره به سفر تفریحی خود به اسراییل و مسکو طی تعطیلات تابستانی ، انتشار گزارش افشاگرانه روزنامه «هاآرتص» درباره خرید املاک برای «حیدر علی اف»، فرزند الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در اسراییل را تقبیح کرد.
یِودا آبراموف گفت : « هاآرتص بازهم «یک کوچولو» شلوغ بازی درآورده است. آن دسته از روزنامه نگاران هاآرتص که این مطالب را می نویسند، تحت تاثیر لابی ارمنی هستند. شاید هم پول گرفته اند. رییس حزب «مرتص» در کنست نیز از آنها حمایت می کند. همیشه درباره خانواده رییس جمهوری ما ، اخبار غیرلازم و مطالب ناپسند برای رییس جمهوری ما که هیچ ارتباطی با او ندارد، منتشر می کنند. گویی هاآرتص با این کار برای خود وجهه کسب می کند و خوانندگانش را افزایش می دهد. چیز دیگری نیست. کسانی که آن مطلب را نوشته اند، به شرف و ناموس و حرفه خود احترامی نمی گذارند.»
آبراموف افزود : « پسر رییس جمهوری می تواند ملک و ویلا و ماشین گران قیمت و هواپیما داشته باشد. مگر در این مورد ، چه چیزی (غیرعادی) وجود دارد؟»
رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی افزود: « اگر ما در اسراییل سفارت و کنسول داشتیم، مساله را بررسی می کرد و از همان روزنامه نگار سوال می کرد که این مدارک را چه کسی به شما داده است؟ سوال می کرد که آیا شما برای مطالبی که می نویسید ، مسئولیت دارید؟ درست است که در اسراییل دموکراسی حاکم است و روزنامه نگاران اسراییل به دموکراسی مغرور هستند.»
آبراموف افزود : « اگر من در باکو بودم، با سفیر اسراییل دیدار و با اعضای گروه دوستی با اسراییل هم در این باره صحبت می کردم. اما، الان اعضای گروه دوستی اسراییل با جمهوری آذربایجان نیز در مرخصی هستند. آنها هم همیشه می گویند که «آبراموف» تو می دانی که اسراییل کشوری دموکراتیک است و هر روزنامه ای آزاد است و هرکس هرچه بخواهد می نویسد.»
رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری آذربایجان با اسراییل درباره سفر تساخی هانگبی، وزیر همکاری های منطقه ای اسراییل به ارمنستان و احتمال معامله تسلیحاتی دو طرف نیز گفت : « از زمان درگیری های آوریل ۲۰۱۶، ارمنستان خیلی ناراحت بود و اعلام کرده بودند که جمهوری آذربایجان تسلیحاتی را که در این درگیری ها استفاده کرده، از اسراییل خریده است. اما، اسراییل کشوری است که با همه کشورهای دیگر همکاری می کند. من نمی توانم بگویم که اسراییل می تواند به کدام کشور سلاح بفروشد و به کدام کشور سلاح نفروشد. این در صلاحیت سازمان های ذیربط اسراییل است. اما، وزیر دفاع اسراییل، شخصی است که به جمهوری آذربایجان نزدیک است و دوست صمیمی من است. او بارها به آذربایجان سفر کرده و به «قُبا» (اکثر یهودی های جمهوری آذربایجان در روستای قیرمیزی قصبه در قبا سکونت دارند» رفته است. اما، باز هم تاکید می کنم وزیری که از اسراییل به ایروان سفر کرده است، وزیر امور منطقه ای است. اکنون ارامنه ادعا می کنند که گویا در این سفر درباره توسعه مناسبات و فروش سلاح به ارمنستان توافق شده است. من این را باور نمی کنم. زیرا، وزیر امور منطقه ای اسراییل نمی تواند در امور نظامی دخالت کند. وزیر امور منطقه ای می تواند درباره حل مناقشات منطقه ای و بطور کل درباره نقش اسراییل در منطقه ، مذاکره کند. »
آبراموف افزود : « حاکمیت بنیامین نتانیاهو در اسراییل امروز هیچ گام ناخوشایندی برای جمهوری آذربایجان برنمی دارد. درست است که مقامات اسراییل هراز گاهی برخی حرکت ها که موجب تحریک ترکیه می شود، انجام می دهند. من این را می دانم و بعضا نیز آنها را از این کار منصرف می کنم. اما بعضا نیز رهبران ترکیه ، سخنانی که آشکارا علیه اسراییل است بیان می کنند و اسراییل نیز متقابلا تدابیری را اتخاذ می کند. اما، در مرحله کنونی، هر وزیری هم که از اسراییل به ایروان بیاید ، هیچ حرکت ناخوشایندی برای ملت و حکومت جمهوری آذربایجان انجام نمی دهد. این امکان پذیر نیست. میان اسراییل و ارمنستان فقط مسایل منطقه ای و کشاورزی می تواند موضوع بحث باشد.»
آبراموف افزود : « این روابط ارمنستان و اسراییل ، برای تهران خوشایند نخواهد بود. این ، جزء فهرست سیاه تهران است. نزدیکی ارمنستان به اسراییل، هیچ وقت نمی تواند برای تهران خوشایند باشد. کاملا امکان دارد که ایران ارمنستان را مجازات کند. اگر مناسبات ارمنستان – اسراییل گسترده شود، ممکن است ایروان مجازات شود.»
رییس گروه دوستی مجلس جمهوری آذربایجان با اسراییل، درباره موضع روسیه درباره مناقشه قره باغ گفت : « من فکر می کنم که طی یک ماه و نیم تا دو ماه آینده ، واقعه ای خوشحال کننده برای همه مان درباره قره باغ روی خواهد داد. زیرا، وضعیت نمی تواند این گونه باقی بماند. دیدار سوچی ( دیدار رییس جمهوری آذربایجان با ولادیمیر پوتین در سوچی) نیز این را به اثبات می رساند. دیگر تحمل وضعیت موجود قره باغ امکان ندارد.»
آبراموف افزود : « روسیه چاره ای جز حمایت از جمهوری آذربایجان ندارد. زیرا، دولت فقیر (ارمنستان) هیچ نفعی ندارد. اما می توان با دولت ثروتمند و قوی ، نشست و برخاست داشت. من احساس می کنم که روسیه به خوبی بر قدرت جمهوری آذربایجان واقف است. روسیه همچنین به وضعیت گرجستان نیز به خوبی آگاه است. امروز ارمنستان برای روسیه ، جز مکانی برای استقرار پایگاه نظامی در نزدیکی مرز ترکیه، ارزشی ندارد. »
آبراموف در عین حال درباره احتمال استفاده از نیروی نظامی مشترک روسیه و ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان در صورت ازسرگیری جنگ قره باغ گفت : « اگر به تاریخ روسیه نگاه کنیم، این خطر به طور واقعی وجود دارد. نمی توان به روسیه اعتماد داشت. به همین علت باید محتاط بود.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا