آذربایجاناخبارتحليل ها

چرا اوباما با وجود معرفی ارمنستان به عنوان «اشغالگر» ،از اشغالگر بودن ارمنستان نام نمی برد؟

 باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت : «اسرائيل می‌بایست بپذیرد که مجاز نیست زمین‌های فلسطینیان را برای همیشه اشغال و به منطقه مسکونی تبدیل کند ..»
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ب نقل از ینی مساوات، وی در عین حال اظهار داشته است که سرزمین اکراین نیز توسط روسیه اشغال شده است… اما عجیب است که وی در سخنرانی خود نامی از سرزمین قره باغ و شهرهای اشغال شده آذربایجان توسط ارمنستان به میان نیاورده است. به طور کلی، وی در مدت زمان ریاست جمهوری 8 ساله خود بر ایالات متحده آمریکا یک بار نیز نامی از اشغالگری ارمنستان بر زبان نیاورده است!
فرج قلی اف نماینده مجلس ملی آذربایجان در واکنش به این موضوع گفت: «سخنان باراک اوباما در خصوص معرفی اسرائیل به عنوان اشغالگر سرزمینهای فلسطین و فراخوانی اسرائیل بر آزادسازی این سرزمینها صمیمی نمی باشد. واقعیت این است که وی با این سخنان خود و آن هم در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود قصد نمایش سیاست عدم تبعیض خود در خصوص ادیان مختلف را دارد. اگر آمریکا و رییس جمهور آن کشور در اینگونه مسایل صمیمی بودند، هرگز در این مسایل با استانداردهای دوگانه وارد نمی شدند. معتقدم که آذربایجان در خصوص مناقشه قره باغ نباید به آمریکا و کشورهایی همچون آن امیدوار باشد. آذربایجان باید در باره کشورهایی بیاندیشد که از نظر ملیت با ما نزدیک تر هستند…»
همچنین، ناطق میری کارشناس مسایل سیاسی در همین خصوص می گوید: «عدم معرفی ارمنستان به عنوان کشور اشغالگر توسط رییس جمهور آمریکا، نمونه بارز استانداردهای دوگانه این کشور به شمار می آید. رفتار دوگانه آمریکا با این موضوع بر اساس اهداف خاصی صورت می گیرد. آمریکا خواهان کنار کشیدن ارمنستان از سیطره روسیه در منطقه است و به همین خاطر بر علیه آن موضع نمی گیرد. از طرف دیگر، ارامنه مسیحی هستند و آمریکا دوست ندارد که یک کشور مسیحی در میان دو کشور مسلمان ترکیه و آذربایجان زیر فشار بماند. همچنین، مناسبات میان حکومت آذربایجان و ریاست جمهوری آمریکا نیز آنچنان خوب نیست. آذربایجان برای تغییر دادن این مناسبات باید در درون خود دست به اصلاحات اساسی بزند و در آن صورت بهبود مناسبات میان دو کشور آذربایجان و آمریکا امکان پذیر خواهد شد. آذربایجان باید به اندازه ای مهم شود که برای حل و فصل مناقشه قره باغ نیز از کشورهای دیگر حمایت لازم را به دست آورد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا