آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

رییس حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان: حکومت خود نیز خطر احتمال بروز جنگ سوم قراباغ را درک می کند

علی کریم لی، رییس حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان که در میان عامه مردم به “مخالف عقدی” یا “وزیر مخالفت” الهام علی اف مشهور شده است، گفت حکومت الهام علی اف خود نیز خطر احتمال بروز جنگ سوم قراباغ را درک می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، علی کریم لی در گفتگو با کانال “عثمان قیزی تی وی” در تحلیل نقض های مکرر و گسترده آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان طی هفته های اخیر گفت متاسفانه ما به وضعیتی که در دوره قبل از جنگ دوم قراباغ وجود داشت، باز گشته ایم.
علی کریم لی مقصر این وضعیت را الهام علی اف دانست که با امضای توافق آتش بس در نیمه شب نهم به دهم نوامبر 2020 در مسکو، از ادامه پیش روی ارتش جمهوری آذربایجان تا خان کندی، مرکز قراباغ کوهستانی و تسخیر کامل قراباغ جلوگیری کرد.
رییس این حزب غربگرای موجود در جمهوری آذربایجان همچنین حضور نیروهای صلح بانی روسیه در قراباغ را مانع حل کامل بحران قراباغ دانست و گفت اگر مساله قراباغ حل شود، نیروهای روسیه دیگر بهانه ای برای حضور در منطقه نخواهند داشت و به همین علت، روسیه برای تداوم همیشگی این مساله تلاش می کند.
علی کریم لی افزود:« هدف از اقدام اخیر در انتقال آشکار 15 کامیون حامل نیروهای مسلح از ارمنستان به قراباغ و از طریق دالان لاچین ، ارسال این پیام به جمهوری آذربایجان و دنیا بود که همانند دوره قبل از جنگ قراباغ، حکومت خودخوانده جمهوری قرباغ کوهستانی وجود دارد و ارمنستان نیز همان رابطه قبلی با آن را حفظ کرده است. همچنین، وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه ها و اطلاعیه های رسمی که صادر می کند به عمد از اصطلاح “واحدهای مسلح قراباغ کوهستانی” استفاده می کند تا وجود این واحدها را رسمی قلمداد کند.»
گفتنی است در مقابله با این وضعیت، وزارت خانه های امور خارجه و دفاع جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه هایی که صادر می کنند، از نیروهای صلح بان روسیه در قراباغ کوهستانی با عنوان ” نیروهای صلح بان موقت روسیه در اراضی جمهوری آذربایجان” یاد می کنند.
تحلیلگران در ارزیابی اوضاع کنونی مساله قراباغ به این عامل نیز توجه می کنند که به علت اتکای دولت جمهوری آذربایجان به رژیم صهیونیستی در امور نظامی مربوط به بحران قراباغ، رژیم صهیونیستی که پیشبرد سیاست هایش در قفقاز منوط به حفظ بحران قراباغ کوهستانی و وخامت مستمر اوضاع است، جمهوری آذربایجان را به سمتی هدایت می کند که بحران قراباغ بطور دائمی تداوم داشته باشد. رژیم صهیونیستی به بهانه احتمال بروز جنگ سوم قراباغ، توافق تسلیحاتی دو میلیارد دلاری جدیدی را به امضای باکو رسانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا