آذربایجاناخبارایران

دلایل سفر الهام علیف به جمهوری اسلامی ایران از نظر کارشناس آذری

روشن نوروز اوغلو: جمهوری اسلامی ایران هرگز به آمریکا و کشورهای غربی اجازه نخواهد داد در مرزهای جمهوری آذربایجان حضور پیدا کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از اسلامین سسی، انتظار می رود که در اواخر ماه فوریه الهام علیف رئیس جمهور آذربایجان به ایران سفر نماید، این سفر با دعوت رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران شگل گرفته و قرار است  در این سفر در زمینه های مختلف بین دو کشور مذاکراتی صورت گیرد.

باید دید که سفر الهام علیف به ایران چه دستاوردهای را در پی خواهد داشت و در طول مذاکرات دوجانبه چه مواردی می تواند موضوع بحث باشد.

در این زمینه خبرگزاری اسلامین سسی با کارشناس علوم سیاسی به صحبت پرداخته است. روشن نوروز اوغلو در زمینه سفر الهام علیف به ایران می گوید: آذربایجان در منطقه از جمله کشورهای است که از نظر استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است.به همین منظور نیز آذربایجان می تواند بدلیل اینکه در خط استراتژیک قرار گرفته است از این ظرفیت خود به نحو احسن بهره برداری نماید، ولی این امر تاکنون برای آذربایجان هیچ گونه دستاوردی در پی نداشته است، این نیز بدلیل مسایل ذهنی و عینی به وقوع نپوسته است. در سفر رئیس جمهوری به ایران در وهله نخست در زمینه تروریسم بین الملی مذاکره صورت خواهد گرفت ، در عین حال نیز در زمینه روابط دو کشور و تقویت مرزهای برای مقاصد صلح آمیز مذاکراتی نیز می تواند انجام گیرد.

به گفته روشن نوروز اوغلو، مرزهای میان ایران و آدربایجان برای کشورهای مانند روسیه و آمریکا و همچنین کشورهای قدرتمند غربی از اهمیت بالایی برخوردار است، با این نگاه انتظار میرود که در این زمینه میان دو کشور همکاریهای دوجانبه صورت گیرد، از طرف دیگر نیز در مورد گسترش مناطق آزاد تجاری میان دوکشور نیز انتظار می رود مذاکراتی صورت گیرد، همچنین تقویت منطقه آزاد اقتصادی ارس و گسترش روابط اقتصادی و امکان ساده سازی صدور ویزا بین دو کشور نیز ممکن است تقاهمنامه های شگل گیرد، با این حال بدون توجه به روابط نسبتاً معتادانه بین دو کشور تحقق تمامی این امور در جهت دستیابی به نتیجه مطلوب دور از دسترس می باشد،پس از سفر رئیس جمهوری به ایران شکی نیست که مردم به پیشرفت و ترقی کشور در تمامی زمینه خوش بین گردند.

این کارشناس سیاسی در ادامه گفت: در این سفر در زمینه مرز بین ایران و نخجوان نیز مذاکراتی صورت خواهد گرفت. جمهوری اسلامی ایران هرگز نخجوان را زیر پای روسیه و ارمنستان قرار نخواهد داد.جمهوری اسلامی ایران در مورد تصمیمات دومای روسیه حساس بوده و در این زمینه بسیار قدرتمند است.

روشن نوروز اوغلو سفر الهام علیف به ایران را مثبت خوانده و گقت: جمهوری اسلامی ایران هرگز نخواهد گذاشت که آمریکا و کشورهای غربی در مرزهای جمهوری آذربایجان حضور پیدا کنند و در این زمینه جمهوری اسلامی ایران کمک یار آذربایجان خواهد یود. این سفر جنبه های بسیار مثبنت را در انتظار آذربایجان قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا