آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

تلاش سیاسی روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان برای حل مناقشه قره باغ

علی رغم انتقادات مسئولین آذربایجان و ارمنستان به روند کاری گروه مینسک، امروز الهام علی اف و سرژ سرکسیان در وین دیدار خواهند کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،  روزنامه “آزادلیق” جمهوری آذربایجان از روزنامه های مخالف دولت و پر تیراژ باکو، همچنین رسانه ها و خبرگزاری های رسمی این کشور طی چند روز اخیر خبر دیدار الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان و سرژ سرکیسیان رییس جمهور ارمنستان را امروز (16 ماه می) در وین پایتخت اتریش اعلام کردند.
یش از این نیز روسای گروه مینسک با صدور بیانیه ای اعلام کرده بودند که با توجه به وضعیت کنونی خط مقدم جبهه ی قره باغ، زمان دیدار مستقیم روسای جمهور دو کشور فرا رسیده است.

قرار است که در این دیدار وزراء امور خارجه کشورهای روسیه، آمریکا و فرانسه نیز شرکت نمایند. با اینکه قبلا در زمان ریاست جمهوری مدودوف رییس جمهور روسیه، چند دیدار میان روسای جمهور دو کشور برگزار شده اما همه این دیدارها بی نتیجه مانده است.

در صحنه ی سیاسی دو کشور، طرف ها گروه مینسک را مورد انتقاد قرار می دهند، ولی در عین حال هر دو کشور ترجیح می دهند که مناقشه قره باغ را صرفا در چارچوب برنامه همین گروه و از طریق سیاسی و گفتگو مورد حل و فصل قرار بدهند.

به نظر می رسد هدف از انجام این دیدار حل و فصل مناقشه نبوده، بلکه با هدف ادامه دادن روند گفتگو میان طرفین می باشد. هم اکنون نیز همه کشورها و سازمانهای بین المللی طرفدار رعایت آتش بس هستند و کشورمان نیز در درگیری های شدید ماه گذشته بین طرفین، خواستار خویشتن داری بیشتر و بازگشت به میز گفتگو بود.
شایان ذکر است؛ طی خبرهای منتشر شده، فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی نیز امروز با رؤسای جمهور آذربایجان و ارمنستان در وین دیدار خواهد کرد. موگرینی در واکنش به تنش های اخیر موجود در خط تماس درگیری بین دو کشور، با جمله “این مناقشه راه حل نظامی ندارد” به این دیدار ملحق خواهد شد.
خاطر نشان می کنیم؛ بنا بر اعلام خبری از سوی جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری نیز در دیدار علی اف با سرکیسیان شرکت خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا