آذربایجاناخبارعمومی

در آستانه صد سالگی جمهوری دموکراتیک آذربایجان؛ برگزاری نشست«روابط میان اسرائیل و جمهوری آذربایجان»در کنگره آمریکا/تصاویر

روابط میان اسرائیل و جمهوری آذربایجان و تساهل و تسامح میان مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در جامعه آذربایجان موضوع نشست سران جمهوری آذربایجان و اسرائیل در کنگره آمریکا بود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،چهارشنبه ۱۸ آوریل در آستانه ۱۰۰ سالگی تاسیس جمهوری دموکراتیک آذربایجان و همچنین ۷۰ سالگی تاسیس رژیم صهیونیستی، با همکاری نمایندگان کنگره آمریکا از جمله استیو کوهن و هنری کولر و با حضور نمایندگان دینی مسیحی، از جمله کشیش کلیسای “نورث وود” و نمایندگانی از اجتماع یهودیان آمریکایی، نشستی با عنوان “روابط میان اسرائیل و جمهوری آذربایجان” و تساهل و تسامح دینی در جامعه آذربایجان در محل کنگره آمریکا برگزار شد.

در آغاز این نشست راوین مارک اشنایر با تاکید بر دستاوردهای فرهنگی آذربایجان برای جامعه جهانی از مناسبات گسترده میان اسرائیل و آذربایجان ابراز خرسندی کرد.

وی با اشاره به دیدار چند باره خود با الهام علی اف در آذربایجان امنیت و ثبات موجود در کشور را مدیون حضور رئیس جمهور این کشور در راس امور دانست.

مارک اشنایر همچنین تاکید کرد که جمهوی آذربایجان با تقویت روابط خود با اسرائیل در میان ۵۷ کشور اسلامی و مهیا کردن شرایط مطلوب برای یهودیان بومی آذربایجان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

در بخش بعدی مراسم روبرت استیرن، مدیر تشکیلات مسیحی “ایگلز” با قدردانی از همکاری میان اسرائیل و جمهوری آذربایجان، از برگزاری گفتگوهای میان ادیان به ابتکار مسئولین آذربایجانی تشکر کرد.

وی خاطرنشان کرد که جمهوری آذربایجان با وجود جمعیت بالای ۹۵ درصد مسلمان در این کشور از یهودیان و مسیحیان نیز برای شرکت در نشست های مختلف سال همبستگی اسلامی دعوت به عمل آورده بود.

در بخش پایانی نیز ائلین سلیمان اف، سفیر جمهوری آذربایجان برگزاری این نشست را همزمان با سوگند ریاست جمهوری الهام علی اف در آذربایجان نشانه ای بر روابط مطلوب میان دو کشور عنوان کرد.

سفیر آذربایجانی همچنین یادآور شد، تساهل دینی موجود در میان آذربایجانی ها علاوه بر خاستگاه فرهنگی مردمان این کشور برگرفته از جهان بینی رهبری حاکم بر این کشور است که ثبات و امنیت را برای تمامی شهروندان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی فراهم آورده است.

وی در پایان گفت: از گسترش مناسبات میان جمهوری آذربایجان و اسرائیل و بهبود وضعیت جمعیت یهودی ساکن در آذربایجان احساس غرور کرده و اطمینان دارم که این روابط در آینده بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

منبع:آناج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا