آذربایجاناخبارایران

ابرهیمی ترکمان: فرهنگ و تاریخ ریشه های مشترک ایران با آذربایجان است.

ابوذر ابراهیمی ترکمان: کسی حق ندارد خانه خدا را تخریب کند. ما تخریب مساجد در قره باغ و در مناطق دیگر را محکوم می کنیم

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل ازخبرگزاری «آپا»، ابوذر ابراهیمی ترکمان با ابراز تشکر از ” مبارز قربانلی ” رئیس کمیته امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان برای دعوت، اعلام کرده است: «دوستی بین ایران و جمهوری آذربایجان ریشه های تاریخی دارد. در زمان شوروی فرهنگ قوی آذربایجان تحت تأثیر فرهنگی روسیه قرار نگرفت. ثروت جمهوری آذربایجان نفت و گاز نیست، بلکه فرهنگ این کشور است. این سفر اولین سفر رسمی من به جمهوری آذربایجان است. ایران و جمهوری آذربایجان دو کشور همسایه هستند و در روزهای سخت باید به عنوان دوست و برادر از همدیگر حمایت کنند و نباید فواید بزرگ فدای منافع کوچک شوند. نباید اجازه بدهیم که شیاطین میان ما جدایی بیاندازند» .

وی با بیان این که رؤسای جمهور ایران و آذربایجان برای توسعه روابط بین دو کشور اهمیت بزرگی قائل هستند، گفت: «توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور بسیار مهم است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشغول مدیریت 80 مرکز فرهنگی در 60 کشور جهان است. انتظار می رود در سال 2015 در جمهوری آذربایجان روزهای فرهنگی ایران و در سال 2016 در ایران روزهای فرهنگی جمهوری آذربایجان برگزار شود» .
ابوذر ابراهیمی ترکمان با بیان این که امضای توافق نامه طی دیدار در کمیته دولتی امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان مورد مذاکره قرار گرفته است، گفت: «در جهان تلاش می کنند دین اسلام را از بعد منفی تبلیغ کنند. ما باید به طور مشترک از چنین تمایلاتی جلوگیری کنیم».
ابوذر ابراهیمی ترکمان با اشاره به دیدار خود با ” آبل محرم اف ” رئیس دانشگاه دولتی باکو، “شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده” رئیس اداره مسلمانان قفقاز و ” ابوالفضل قارایف ” وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان، گفت: «در دیدار با آبل محرم اف در رابطه با انتشار مجله به توافق رسیدیم. مقالات کارشناسان ایرانی و کارکنان دانشگاه دولتی باکو در این مجله منتشر خواهد شد. در دیدار با ابوالفضل قارایف مسأله برگزاری روزهای فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان و مسأله ” لواش ” را مورد مذاکره قرار دادیم. لواش میراث مشترک ایران، آذربایجان و ترکیه است. دیدگاه این سه کشور در این خصوص یکسان است».
ابوذر ابراهیمی ترکمان در مورد تخریب مساجد در سرزمین های اشغال شده جمهوری آذربایجان گفت: «کسی حق ندارد خانه خدا را تخریب کند. ما تخریب مساجد در قره باغ و در مناطق دیگر را محکوم می کنیم».
وی با اشاره به ادبیات دو کشور گفت: «برگزاری مراسم ها در رابطه با شخصیت های ادبی معروف هر دو کشور امکان پذیر است. ایران و آذربایجان ادبیات بزرگی دارند. ریشه های ادبیات ما واحد است. آشپزخانه، دین و تاریخ ما واحد است. آذربایجان و ایران کشورهای همسایه هستند و به عنوان همسایه باقی خواهند ماند. ما می توانیم مراسم هایی در رابطه با دانشمندان بزرگ ما برگزار کنیم. همچنین ما می توانیم مراسم هایی در رابطه با شعرای بزرگ در ایران و جمهوری آذربایجان برگزار کنیم. ما علاقمند به برگزاری مراسم هایی در رابطه با “محمد فضولی”، “محمد حسین شهریار” هستیم. ادبیات آذربایجان بسیار قوی است. ادبیات فارسی نیز با شعرای مانند “فردوسی”، “حافظ” و “سعدی” معروف است. ادبیات ایران می تواند به زبان آذری، همچنین ادبیات آذربایجان می تواند به زبان فارسی ترجمه شود. اخباری که سیمای پیامبر (ص) در فیلم پیامبر محمد (ص) که در ایران تولید می شود، نشان داده خواهد شد، درست نیست. سیمای پیامبر (ص) در این فیلم نشان داده نخواهد شد. من با فیلمبردار صحبت کردم. کسانی که چنین ادعاهایی مطرح می کنند، قصد دارند نظر منفی در رابطه با این فیلم ایجاد کنند. این فیلم از نظر اهل تشیع و اهل تسنن مورد قبول است. شما فیلم یوسف پیامبر را دیده اید. نظرتان در رابطه با آن فیلم چگونه است؟ فیلم در رابطه با محمد پیامبر (ص) نیز مانند فیلم در رابطه با یوسف پیامبر خواهد بود ».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا