اخبارارمنستان

افشای فساد گسترده در ارمنستان

” گالوست ساهاکيان ” رئيس مجلس ملي ارمنستان وجود فساد در ارمنستان را تائيد کرد .
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در پي تهديد آمريکا عليه ارمنستان مبني بر قطع کمک هاي مالي آمريکا در صورت بر طرف نشدن فساد مالي و رشوه خواري ، گالوست ساهاکيان گفت : وجود فساد درارمنستان را نفي نمي کند . با وجود اين ، هشدار ” ريچارد ام. مايلز ” سفير آمريکا در ارمنستان را غيرقابل قبول مي داند . گالوست ساهاکيان رئيس مجلس ملي ارمنستان در گفتگو با پايگاه خبري ”  Tert.am، تاکيد کرد : هيچ سفير و يا مقام خارجي ديگري حق ندارد کشور ديگر را تهديد کند . اما يک ديپلمات خود را جدا از ديگر ديپلمات ها بداند ، نه تنها براي دولت ايروان خوشايند نيست ، بلکه غيرقابل قبول است . ساهاکيان افزود : در مورد سفير آمريکا نيز بايد تاکيد کرد ، براي ما زبان تهديد و اين که به شما کمک مالي نخواهيم کرد ، قابل قبول نيست . ما نيازمند کمک مالي آمريکا نيستيم .
کارشناسان ، مواضع رئيس مجلس ملي ارمنستان پيرامون وجود فساد درکشور را نشان دهنده ناکامي برنامه هاي دولت ايروان براي مبارزه با فساد مالي و رشوه خواري در کشور طي سال هاي گذشته قلمداد مي کنند . در عين حال ، اين دسته از کارشناسان ، واکنش رئيس مجلس ملي ارمنستان به اظهارات سفير آمريکا در ايروان را واکنش منطقي و اصولي به مداخلات يک کشور بيگانه در امور داخلي ارمنستان مي دانند . پيش از اين ، ” ريچارد مورنينگ استار ” سفير سابق آمريکا در جمهوري آذربايجان به دليل اظهارات مداخله جويانه ، مجبور به ترک خاک اين کشور شده است . در حالي که ، زمان ماموريت وي به پايان نرسيده بود . در حقيقت ، بايد گفت : علاوه بر توطئه هاي متعددي که سفارتخانه هاي آمريکا در کشورهاي جهان از جمله جمهوري هاي بلوک شرق سابق عليه دولت هاي مخالف سياست هاي کاخ سفيد تدارک مي بينند ، مداخلات خارجي در امور کشورهايي نظير ارمنستان همواره در دستور کار دولت واشنگتن قرار دارد . در همين راستا ، مقام هاي دولت ارمنستان به خوبي به نقش آمريکا در تحريکات مردمي و دريافت امتيازهاي متعدد سياسي و اقتصادي از کشورهاي جهان از جمله دولت ايروان واقف هستند .
در اين ارتباط ، بايد به نقش آمريکا در بروز انقلاب به اصطلاح رنگي در گرجستان و اوکراين اشاره کرد . سفير اسبق آمريکا در تفليس به منظور حذف ” ادوارد شواردنادزه ” رئيس جمهوري اسبق و فقيد گرجستان برنامه هاي متعددي تدارک ديده بود . بر اساس گزارش هاي رسانه هاي غربي ، سفير آمريکا در گرجستان با صرف هزينه حداقل ده ميليون دلاري ، در سال 2003 ميلادي موفق به بروز انقلاب در گرجستان و روي کار آوردن ” ميخائيل ساآکاشويلي شد .
در عين حال ، طرح موضوع فساد در ارمنستان توسط سفير آمريکا در ايروان درشرايط جاري موضوع قابل تاملي است . فساد دولتي و رشوه خواري در ارمنستان موضوع جديدي نيست . در واقع بايد گفت : فساد مالي و رشوه خواري در دستگاه هاي دولتي و نهادهاي اداري ارمنستان و ساير جمهوري هاي موسوم به بلوک شرق سابق ، از زمان حاکميت نظام سلطه کمونيستي باب شده است . در همين ارتباط ، بر اساس گزارش اتحاديه اروپا – که در ماه مارس سالجاري ميلادي منتشر شده – آمده است : در سال 2014 ميلادي پيشرفت محسوسي در زمينه تدوين و اجراي قوانين مربوط به حقوق بشر در ارمنستان انجام نشده و برخي از اصلاحات در اين کشور در مرحله تدوين باقي مانده است . اتحاديه اروپا تاکيد کرده است ، فقدان اعتماد به سيستم قضايي و نيز کاستي هاي ذکر شده در گزارش پيشين در زمينه مبارزه با فساد مالي به قوت خود باقي است . با وجود اين بايد پرسيد که ، چرا سفير آمريکا در ايروان برغم سال ها سکوت ، در شرايط جاري موضوع فساد در ارمنستان را مطرح کرده است ؟ کارشناسان بر اين باورند که ، آمريکا هدفي جز تلاش براي دريافت امتيازهاي بيشتر ازارمنستان و به آشوب کشيدن اين کشور حوزه قفقاز جنوبي ندارد . بديهي است در صورتي که اوضاع ارمنستان ناآرام باشد ، آمريکا و برخي از دولت هاي اروپايي مي توانند از وضعيت هاي آشفته بهره برداري هاي بيشتري و بهينه تري به عمل آورند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا