آذربایجاناخبارترکیه

تانر یلدیز: سهم ترکیه در شاه دنیز جمهوری آذربایجان فروشی نیست

ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی ترکیه روز پنجشنبه در آنکارا با اشاره به اینکه سهم شرکت سهامی نفت ترکیه ( TPAO ) در فاز دوم پروژه استخراج نفت و گاز از منطقه شاه دنیز جمهوری آذربایجان بعداز شرکت انگلیسی ( BP ) بزرگترین سهم در شرکای این پروژه است، گفت: سهم ترکیه در این پروژه فروشی نیست.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،یلدیز این مطلب را در مراسم امضای قرارداد وام یک میلیارد دلاری دو بانک ترکیه ای به شرکت سهامی نفت ترکیه اعلام کرد.
وی گفت: برای فروش سهام ترکیه دو میلیارد دلار پیشنهاد شد که این پیشنهاد رد و تاکید شده است سهم ترکیه فروشی نیست.
وزیر انرژی و منابع طیبعی ترکیه با تاکید بر اینکه تامین نیاز فزاینده کشور به نفت و گاز از منابع داخلی، راهبرد اصلی ترکیه است، گفت: تامین نفت و گاز توسط ترکیه چه در داخل و چه در خارج، واقعیت امر را تغییر نمی دهد.
او اضافه کرد، یک حوزه 468 کیلومتر مربعی در شاه دنیز به نسبت سهم، برای 50 سال به شرکت سهامی نفت ترکیه تخصیص داده شده است. TPAO بعد از BP بیشترین سهم را در این پروژه دارد. 
تانر یلدیز با اشاره به اینکه سهم ترکیه در خط لوله انتقال گاز تاناپ از 20 درصد به 30 درصد و در شاه دنیز از 9 درصد به 19 درصد افزایش یافته است، گفت: ارزش سهام خریداری شده توسط شرکت ترکیه ای در این طرح روز به روز در حال افزایش است. به ما پیشنهاد دو میلیارد دلار برای فروش سهام دادند که رد کردیم.
او گفت: سهم 19 درصدی ترکیه در این پروژه به مفهوم این است که ترکیه صاحب 19 درصد تولید روزانه 120 هزار بشکه از نفت این منطقه خواهد شد. این برابر تمامی نفتی است که ترکیه از 100 چاه نفتی در داخل خاک خود به دست می آورد.
وزیر انرژی ترکیه گفت: شرکت نفت ترکیه در صدد گسترش فعالیت های برون مرزی خود است و با تامین ثبات در شمال عراق، در این منطقه نیز تولید روزانه نفت خودرا به 4.5 برابر افزایش خواهد داد.
منطقه شاه دنیز در 70 کیلومتری باکو در دریای خزر، با 1.4 تریلیون مترمکعب ذخیره گاز، یکی از حوزه های بزرگ گازی جهان است. با پروژه موسوم به شاه دنیز یک، مصرف داخلی گاز جمهوری آذربایجان تامین می شود و سالانه 6.6 میلیارد مترمکعب گاز از این حوزه توسط خط لوله باکو – تلفیس – ارضروم به ترکیه منتقل می شود. با اتمام سرمایه گذاری ها در طرح شاه دنیز 2 گاز این منطقه از طریق ترکیه و توسط خط لوله موسوم به تاناپ به اروپا منتقل خواهد شد.
در حوزه گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان بیشترین سهم را شرکت بریتیش پترولیوم BPدارد که برابر 28.8 درصد است. شرکت نفت جمهوری آذربایجان ˈسوکارˈ 16.7ˈ درصد، استات اویل 15.5 درصد، لوک اویل و نیکو هر کدام 10 درصد و شرکت ترکیه ای TPAO برابر 9 درصد سهم دارند که سهم ترکیه با قرارداد امروز به 19 درصد افزایش یافت.
ترکیه که هدف تبدیل شدن به بزرگترین پایانه انرژی منطقه را دنبال می کند، در صدد است با خط لوله جدید گاز علاوه بر انتقال گاز از منطقه شاه دنیز 2، گاز عراق و گاز فلسطین اشغالی و قبرس جنوبی را نیز از طریق قلمرو خود به اروپا منتقل کند.
بحران اوکراین که مقوله امنیت انرژی اروپا و لزوم کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه را به صورت مهمترین بحث روز در آورده برای ترکیه نیز این امکان را فراهم آورده است تا با به رخ کشیدن موقعیت استراتژیکی خود، اروپا را به حمایت از طرحهای بزرگ انتقال انرژی از قلمروی خود به غرب تشویق و ترغیب کند.
خط لوله ترانس آناتولی (تاناپ) که مراحل مقدماتی اجرای آن شروع شده، در مرحله اول قرار است گاز جمهوری آذربایجان را از طریق ترکیه به یونان متصل کند. ترکیه متعهد شده است سالانه شش میلیارد مترمکعب از این گاز را خریداری و 10 میلیارد مترمکعب آن را به اروپا منتقل کند.طرح قرار است در سال 2018 راه اندازی شود.
همزمان، زمزمه هایی نیز در خصوص احیای طرح خط لوله ناباکو مطرح است و برخی از کشورهای اروپایی در حال گفت و گو با مقامات انرژی جمهوری اسلامی ایران هستند تا به عنوان مهمترین و مطمئن ترین منبع تامین گاز برای این خط لوله نظر ایران را برای طرح ناباکو جلب کنند. بخش عمده این خط لوله نیز از قلمروی ترکیه عبور می کند.
انتهای پیام /د

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا