آذربایجاناخبارعمومی

فروش راکت انداز پیشرفته ضد تانک از سوی اکراین به جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان در حالی ۵۰ قبضه از نسل جدید راکت اندازهای پیشرفته را از اکراین خریداری کرده که در یک سال اخیر ارتش را به مدرن ترین تسلیحات و تجهیزات نظامی روز دنیا مجهز و حتی هفته گذشته محموله های جدیدی از تجهیزات زرهی مدرن نیز از روسیه وارد کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی مدراتور.آذ، علاوه بر این سامانه ضدتانک به سامانه راکتی ضدتانک « RK-2S » و « RK-20F » نیز مجهز شده است. این اولین بار است که رسانه های خبری اکراین فروش سلاح به جمهوری آذربایجان را آشکارا منتشر می کنند. چرا که فروش این سلاح به جمهوری آذربایجان سالهای سال مخفی نگه داشته می شد. ارتش اکراین در حال حاضر دارای موشک های ضد تانک فراوانی است و دولت آمریکا اجازه داده تا اکراین راکت های ضد تانک خود را به فروش برساند. اکراین یکی از سازندگان موشک های ضد تانک دقیق دنیا محسوب می شود.
البته به نظر می رسد در ماه های اخیر تقویت روابط باکو- واشنگتن و اعطای نقش منطقه ای به این جمهوری پرحاشیه با خرید تسلیحاتی این کشور نیز در ارتباط باشد.
«اس.کیف» نوعی سامانه موشکی ضدتانک نیمه خودکار از نوع قابل حمل توسط نفر و محصولی از کشور اکراین است.
این موشک، برای انهدام اهداف مدرن ثابت و متحرک که مجهز به زره مونولیتی و مرکب هستند (مثل زره واکنشگر انفجاری و اهداف نقطه ای نظیر زاغه های مهمات، تانک، خودروهای زرهی و بالگرد) استفاده می شود. ویژگی این سامانه در آن است که می توان آن را از اماکن و پناهگاه های بسته شلیک کرد و بدینوسیله خطر تهدید جانی تیرانداز به واسطه آتش متقابل دشمن نیز کاهش می یابد. به گفته منابع آگاه هر موشک راکت انداز ضد تانک «اس.کیف» ۴۸۰۰۰ دلار برای جمهوری آذربایجان هزینه دارد.
جمهوری آذربایجان در حالی یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان تجهیزات نظامی جهان به شمار می رود که در سال های اخیر خرید تسلیحاتی این کشور شتاب معنا داری پیدا کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا