آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

نماینده مجلس جمهوری آذربایجان خواهان بهره گیری باکو از اوضاع بحرانی ارمنستان برای تصرف قره باغ گردید

نماینده افراط گرای مجلس جمهوری آذربایجان خواهان بهره گیری باکو از اوضاع بحرانی ارمنستان برای تصرف قره باغ شد.

به گزارش ممرکز فرهنگی قفقاز، قدرت حسنقلی اف، رییس حزب « جبهه خلق آذربایجان یکپارچه» و نماینده مجلس جمهوری آذربایجان به خبرگزاری آپا گفت : « طی ۳۰ سال گذشته ، یکی از مساعدترین شرایط برای ( جمهوری ) آذربایجان در حال شکل گیری است. (جمهوری) آذربایجان می تواند با سیاست عاقلانه و چابک و تصمیمات شجاعانه ، اراضی خود را از اشغال ‌آزاد کند. »
قدرت حسنقلی اف افزود : « من در مجلس نیز گفتم که در سال ۱۹۹۳ ، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه صادر کرده بود که ناحیه « کلبجر» و سایر نواحی اشغالی ( جمهوری ) آذربایجان آزاد شوند. اما، ارامنه با استفاده از خلأ حاکمیتی و درگیری های داخلی در ( جمهوری ) آذربایجان، نه تنها این اراضی را آزاد نکردند، بلکه سایر نواحی اطراف قره باغ کوهستانی را نیز اشغال کردند. »
قدرت حسنقلی اف افزود: « ( اکنون) این مساله وابسته به سیاست ( جمهوری ) آذربایجان است که تا چه حد چابک و شجاعانه باشد. در تاریخ، چنان مقاطعی در زندگی سیاسی دولت ها و ملت ها به وجود می آید که تصمیمات اتخاذ شده در آن مقاطع ، سرنوشت یکصد ساله آنها را تعیین می کند. البته، متوجه این هستم که دولت ( جمهوری آذربایجان ) باید خیلی سنجیده عمل کند و بیهوده مخاطره ( ریسک) نکند. اما، زمان مخاطره نیز خواهد رسید. اگر پیروزی و آزادی اراضی از اشغال را می خواهیم، باید مخاطره نیز کرد و ملت نیز باید برای آن آماده باشد. زیرا، بدون مخاطره نمی توان به پیروزی بزرگ دست یافت. برای آزادسازی قره باغ نیاز به تصمیمات شجاعانه و مخاطرات بزرگ است و باید این را نیز بپذیریم.»
این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان همچنین خواهان گفتگوی باکو با مسکو درباره اوضاع ارمنستان و قره باغ شد و گفت : « نیکول پاشینیان هرقدر برای حفظ اتحاد ارمنستان با روسیه قسم هم بخورد، او بیشتر نماینده جناح غرب گرایان است. نیکول پاشینیان بطور مستمر خواهان خروج ارمنستان از اتحادیه اوراسیا ( اتحادیه تحت رهبری روسیه در حوزه شوروی سابق ) شده بود. همچنین، نیکول پاشینیان موضع تندتری از سرژ سرکیسیان، ( نخست وزیر کوتاه مدت و رییس جمهوری پیشین ارمنستان که به علت اعتراضات خیابانی مجبور به کناره گیری از قدرت شد ) درباره قره باغ دارد. به همین علت ، در این مساله برخی از منافع ( جمهوری ) آذربایجان می تواند با منافع روسیه منطبق شود. به همین علت، ( جمهوری ) آذربایجان باید با کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و بویژه با روسیه مذاکرات فشرده ای داشته باشد. ما باید تلاش کنیم که ( جمهوری ) آذربایجان از وضعیت ایجاد شده، برای تامین منافع برحق و عادلانه خود استفاده کند. »
قدرت حسنقلی اف افزود : « من اطمینان دارم سیاستمداران غربگرا در ارمنستان به ناامیدی بزرگی دچار خواهند شد. ممکن است در ارمنستان شورش نظامی روی دهد و در نتیجه آن، حاکمیت غربگرا کنار برود و انسان ها دچار ناامیدی شوند و مردم برای سال های طولانی از سیاست کنار بروند. به این ترتیب، روسیه برای سال های طولانی شخص مورد نظر خود را به حاکمیت در ارمنستان می رساند و این کشور را بدون مشکل تحت کنترل خود نگه می دارد. »
این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان افزود : « البته، احتمال به حاکمیت رسیدن نیکول پاشینیان در ارمنستان وجود دارد. اما ، این حاکمیت طولانی نخواهد بود. یعنی، نیکول پاشینیان نخواهد توانست به مدت طولانی ثبات را در ارمنستان تامین و هماهنگی میان نیروها را در طولانی مدت برقرار کند. اولا بخاطر اینکه طایفه قدرتمند قره باغی ها در ارمنستان وجود دارد که از امکان مادی زیادی برخوردار است و در ارتش و ساختارهای قدرت بسیار ریشه دوانده است و به آسانی تسلیم نخواهد شد و مواضعش را از دست نخواهد داد. ثانیا هم، عامل روسیه وجود دارد. به نظر من، روسیه خود نیز برای به حاکمیت رسیدن نیکول پاشینیان راه را باز و تلاش می کند که غربگرایان را به ورشکستگی بکشاند و به نتیجه ای برساند که برای مدت طولانی به فکر رسیدن به حاکمیت نیفتند. مساله اصلی برای ما این است که ( جمهوری ) آذربایجان تا چه حدی می تواند از این وضعیت بهره مند شود؟ به همین علت، تشکیل نشست محرمانه مجلس ( جمهوری) آذربایجان را پیشنهاد کرده ام.»
قدرت حسنقلی اف نتیجه مذاکرات جمهوری آذربایجان با ارمنستان درباره بحران قره باغ را طی دهه های گذشته ، به دست آوردن زمان به نفع جمهوری آذربایجان دانست و گفت : « مذاکرات صلح قره باغ تاکنون ، برای به دست آوردن زمان برای کشور ما مثبت بوده است. (جمهوری) آذربایجان با بهره گیری از عامل زمان، قراردادهای نفتی امضاء کرد، مخالفان مسلح را برچید، ثبات را تامین کرد و درآمدهای بزرگ نفتی وارد کشور شد و اقتصاد شکوفا و ارتش نیرومند تشکیل و صنایع نظامی ایجاد شد. در غیر این صورت، همگان در ( جمهوری) آذربایجان می فهمند که مذاکره با ارمنستان درباره حل مناقشه قره باغ کوهستانی بی معناست. اطمینان می دهم که اگر نیکول پاشینیان یا فرد دیگری، بدون رضایت روسیه بخواهد این مساله را با (جمهوری) آذربایجان حل کند، یا مثل کارن دمیرچیان و وازگن سرکیسیان ( رییس مجلس و نخست وزیر وقت ارمنستان که در حمله افراد مسلح ناراضی از طرح صلح قره باغ، به مجلس این کشور در ۲۷ اکتبر ۱۹۹۹ کشته شدند ) کشته می شوند، یا در بهترین وضعیت ، همانند لئون ترپطروسیان ( رییس جمهوری پیشین ارمنستان ) از حاکمیت کنار گذاشته می شوند. »
این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان افزود : « همواره گفته ام که جمهوری آذربایجان باید مذاکره برای حل مساله قره باغ را با روسیه پیش ببرد. خواست روسیه و چگونگی تامین منافع منطقه ای روسیه نیز باید موضوع این مذاکرات باشد. روسیه باید اطمینان یابد که بطور کامل از این منطقه بیرون انداخته نخواهد شد تا به ما اجازه دهد که این مساله را با ارمنستان حل کنیم و تمامیت ارضی مان را تامین کنیم. »
این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان از فقدان تحرک در سیاست باکو انتقاد کرد و گفت : « هر قدر هم در ارمنستان وخامت بروز کرده باشد، هنوز وزیر خارجه ما به روسیه سفر نکرده است. من این را درک نمی کنم. ( جمهوری ) آذربایجان باید سیاست فعال تری داشته باشد. ما باید با روسیه مذاکره کنیم که مانع ما نشود تا مساله قره باغ را با ارمنستان حل کنیم. »
این نماینده مجلس افزوده است : « از مدت ها پیش ، روسیه از سیاست دوگانه سرژ سرکیسیان ( در قبال روسیه و غرب) خسته شده بود. اقدام سرژ سرکیسیان در امضای توافق نامه با اتحادیه اروپا و امضای پروتکل های زوریخ با ترکیه ، موجب تحریک روسیه شده بود. روسیه به فکر این افتاده بود که سرکیسیان را از حاکمیت در ارمنستان برکنار کند. اما، روسیه می خواست که این کار را بدون تلاطم های بزرگ انجام دهد. به نظر من، روسیه به خواسته اش رسید. اکنون نیز مساله پیش روی روسیه، ناامید کردن بخش غربگرای مردم ارمنستان است تا دیگر به همگرایی با غرب فکر نکنند. نیکول پاشینیان نیز قربانی است که برای اجرای این ماموریت انتخاب شده است. این قربانی ممکن است شش ماه یا یک سال در حاکمیت ارمنستان بماند یا اینکه قبل از رسیدن به حاکمیت قربانی شود. اکنون، نیکول پاشینیان، دانسته یا ندانسته در خدمت اجرای سیاست روسیه در ارمنستان است. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا