آذربایجاناخبار

ایران و جمهوری آذربایجان برای تسهیل امور گمرکی و افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور توافق کردند.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،نشست مشترک مدیران گمرکات شمالغرب ایران و جمهوری آذربایجان شامگاه امروز در کاخ استانداری آذربایجان شرقی برای تسهیل امور گمرکی میان دو کشور برگزار شد.

«آصف محمد اف» رئیس کمیته دولتی گمرکات جمهوری خود مختار نخجوان در این نشست با قدردانی از همکاری جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط تجاری و مسافری با نخجوان، خواستار استفاده تمام کمال از ظرفیت های گمرکی و ترانزیتی موجود بین دو کشور شد.

وی در ادامه به ترافیک گمرگ جلفا و معطلی مراجعان به این گمرک اشاره کرد و گفت: لازم است گمرگ پلدشت به منظور کاهش حجم ترافیک گمرک جلفا  فعال تر شود.

محمد اف با تاکید بر اینکه فراهم شدن امکان ترانزیت کالا از طریق گمرگ پلدشت، زمان انتظار در دیگر مرزهای گمرکی را کاهش خواهد داد، گفت: ما خواستار فعال شدن گمرکات ایران در روزهای جمعه هستیم، چرا که با تعطیلی گمرگات ایران در روز جمعه امکان تردد کامیون های ترانزیتی به سمت ایران وجود ندارد.

رئیس کمیته دولتی گمرکات نخجوان با اشاره به فراهم شدن امکان تردد خودروهای سواری اتباع نخجوان از مرز پلدشت تا مرکز آذربایجان غربی وجود دارد، گفت: در صورتی که تردد خودروهای نخجوانی تا تبریز آزاد شود، شاهد افزایش مراودات تجاری در بخش کالای همراه مسافر خواهیم بود و این به سود دو کشور است.

محمد اف به منظور تسهیل ترانزیت کالا بین ایران و نخجوان طرحی ارائه داد که مورد موافقت طرف ایرانی قرار گرفت؛ او پیشنهاد کرد تعرفه تردد خودروهای سنگین به جای 27 یورو برای هر خودرو،  بر اساس کیلومتر و طی مسافت در سرزمین ایران در نظر گرفته شود.

سرپرست امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی هم در این نشست با بیان اینکه رویکرد دولت یازدهم رفع موانع تجاری و تسهیل مراودات بین المللی است، گفت: ما با جمهوری آذربایجان و نخجوان اشتراکات فرهنگی و روابط دیرینه  عمیقی داریم و اراده دو طرف همواره بر توسعه مناسبات بوده است.

«احمد محمد زاده» با تاکید بر توسعه روابط تجاری با جمهوری خودمختار نخجوان، روان سازی امور گمرکی را پیش نیاز توسعه روابط تجاری دانست و گفت: بر اساس قانون تسهیل و رفع موانع تولید و تجارت، برخی تصمیمات در تبریز گرفته می شود و بعضی تصمیم ها نیز نیاز به اراده تهران دارد که امیدوارم توافقات صورت گرفته بین طرفین به زودی اجرایی شود.

وی در خصوص تقاضای افزایش ساعات کاری و فعالیت گمرکات مرزی در روزهای جمعه نیز، گفت: ما در این خصوص رایزنی های لازم را انجام خواهیم داد و امیدوارم به زودی به نتیجه برسیم.

در نشست امروز گمرکات شمالغرب ایران و جمهوری آذربایجان، مدیران گمرک ارومیه، جلفا، پل دشت و اردبیل و مدیران گمرک جلفای نخجوان، بیله سوار و شاه بختی این جمهوری خودمختار نیز حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا