آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

عقب‌‌‌نشینی پاشینیان از تلاش برای ورود تجزیه‌طلبان ارمنی به میز مذاکرات قره‌‌‌‌باغ

آرمن سارکیسیان گفت: آمریکا  بر روی این مشی کلی متمرکز شده است که بدون واگذاری بخشی از اراضی اشغال شده حل و فصل نهایی مساله قره باغ امکان پذیر نخواهد بود.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، آرمن سارکیسیان، سیاستمدار ارمنی در گفتگو با رسانه های محلی ارمنستان مدعی شد: حل و فصل موضوع قره باغ، پشت پرده اقدام سراسیمه نیکول پاشینیان برای رفتن به انتخابات پیش از موعد در دسامبر سال جاری است.

وی با اشاره به دیدار رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان اظهار داشت: دولت آذربایجان پس از صرف نظر کردن پاشینیان از ادعای خود مبنی بر حضور تجزیه طلبان ارمنی حاضر در قره باغ به عنوان وجه سوم مذاکرات پیرامون حل و فصل موضوع قره باغ، به دیدار الهام علی اف و نیکول پاشینیان در پایتخت تاجیکستان راضی شده است.

سیاستمدار ارمنی در ادامه اظهارات خود گفت: این موضوع بیانگر این واقعیت است که تصمیم سراسیمه و شتابزده نیکول پاشینیان در ارتباط با استعفا از سمت نخست وزیری و رفتن به انتخابات زودهنگام در ماه دسامبر سال جاری به نوعی با موضوع قره باغ مرتبط است. این موضوع به نظر می رسد باب میل جمهوری آذربایجان است. زیرا وزارت خارجه این کشور بلافاصله پس از این اقدام با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ” ما امیدواریم ارمنستان پس از پشت سر گذاشتن انتخابات پیش از موعد، ضرورت تخلیه نیروهای نظامی خود از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را درک خواهد کرد.”

سارکیسیان همچنین در خصوص فعال شدن برخی کشورها در موضوع قره باغ نیز عنوان کرد: در روزها و هفته های گذشته تحرکات معناداری از سوی برخی از کشورها از جمله آمریکا مشاهده می شود. در گام نخست دونالد ترامپ در پیام تبریک خود به مناسبت روز استقلال ارمنستان به رئیس جمهور این کشور از گشوده شدن راه هکارهای جدید برای حل موضوع قره باغ در ماه های آینده خبر داد.

در گام بعدی جورج کنت معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیا و اروپا اعلام کرد: دیدار میان وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نیویورک و همچنین دیدار میان الهام علی اف و پاشینیان در تاجیکستان موید این واقعیت است که پیشرفت هایی در حل و فصل موضوع قره باغ رخ داده است. آمریکا به حل این موضوع در چارچوب اصول توافق مادرید پایبند است.

این سیاستمدار ارمنی در پایان گفت: تمامی این تحولات نشانگر فعال شدن آمریکا در موضوعات مربوط به منطقه است. به موازات این تحولات، رسانه های جمعی روسیه نیز در ارتباط با حل و فصل مناقشات موجود در جغرافیای پساشوروی فعال تر شده اند. حتی اخباری مبنی بر تمایل وزیر دفاع روسیه برای میانجیگری میان آذربایجان و ارمنستان نیز مخابره شده است.

آرمن سارکیسیان معتقد است؛ سیاست های آمریکا در ارتباط با قفقاز جنوبی و به ویژه موضوع قره باغ در آینده نزدیک روشن تر خواهد شد. این کشور بر روی این مشی کلی متمرکز شده است که بدون واگذاری بخشی از اراضی اشغال شده حل و فصل نهایی این مساله امکان پذیر نخواهد بود. به احتمال زیاد طرح های احتمالی توافق شده پس از انتخابات زودهنگام ارمنستان رونمایی خواهند شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا