اخبارایرانروسیه

گزارشی از نخستین جشنواره بین المللی قرآن مسکو/ تصویری

نخستین جشنواره بین المللی قرآن مسکو از تاریخ 20 تیر ماه به همت رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در مسکو در محل مرکز اسلامی آن شهر برگزار گردید. در این جشنواره که موسسات قرانی از کشورهای روسیه، ج. ا. ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، هندوستان، قزاقستان و تاجیکستان حضور داشتند، رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو برخی از آثار قرانی منجمله نقاشی و خطاطی و نیز کتابها و نشریات با موضوعات قرآنی به زبانهای آذری و روسی را در غرفه آذربایجان به نمایش گذاشت.  


مراسم افتتاحیه رسمی نخستین جشنواره بین المللی قرآن مسکو، روز دوشنبه 22 تیر ماه، با حضور شخصیت‌های سیاسی، علمی، فرهنگی ، شماری از سفرای کشورهای اسلامی و عموم علاقمندان به قرآن کریم برگزار گردید.

در مراسم افتتاحیه پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری ایرانی آیت الله محمد علی تسخیری ​رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام به سخنرانی پرداخت. ایشان در بخشی از سخنان خود به بیان اهمیت قرآن و لزوم تمسک به قرآن به ویژه در زمان هجوم آوردن فتنه‌ها پرداخته، چندین روایت از امام علی (ع) در باره قرآن و شاخصه های جامعه قرآنی را برای حضار تشریح کرد.

روشن حضرت عباسوف، معاون اول شورای مفتیان روسیه نیز پیام راویل عین الدین (رئیس شورای مفتیان روسیه) را به مناسبت افتتاح این جشنواره برای حضار قرائت کرد.

دکتر مهدی سنایی سفیر محترم کشورماندر روسیه در سخنان خود برپایی این جشنواره را فرصت خوبی برای شناخت عمیق از قرآن و اسلام دانستند. ایشان افزود: قرآن کتاب مناسبی برای گفتگوی بین ادیان است و هیچ کتاب دیگری نمی توان یافت که تا این حد از واژگان «بگو» و «بشنو» استفاده کرده باشد.

دکتر رضا ملکی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از میهمانان به تشریح اهداف، بخش‌ها، روند شکل‌گیری جشنواره و… پرداخت و افزود این جشنواره متشکل از 22 غرفه در بخش‌هایی چون «قرآن و هنر»، «قرآن، انیمیشن و سینما»، «نرم افزار قرآنی» و … تشکیل شده است.

اجرای همخوانی «آیات منتخب» و «دعای اسماء الحسنی» توسط قاریان و حافظان اعزامی از جمهوری اسلامی ایران نیز مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

پس از سخنرانی‌ها میهمانان و سخنرانان ضمن بازید از غرفه‌های هنری، انتشارات مرجانی، غرفه بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، جامعة المصطفی العالمیة، مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، کتابخانه ملی روسیه وجمهوری آذربایجان که مسئولیت غرفه را رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو بعهده داشت در جریان فعالیت‌های قرآنی شرکت کنندگان قرار گرفتند.

 شایان ذکر است که ترجمه های قرآن کریم به زبانهای آذری و روسی و تالیفات و کتابهای چاپ شده توسط نمایندگی ولی فقیه در آذزبایجان و رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو و نیز تابلوهای خطاطی و نقاشی بنمایش گذاشته شده در غرفه آذربایجان مورد توجه بازدید کنندگان و بویژه آذریهای مقیم مسکو قرار گرفت. بنا به اذعان بازدیدکنندگان و برگزار کنندگان جشنواره، غرفه آذربایجان پربارترین و بهترین غرفه در بین شرکت کنندگان کشورهای خارجی بود. 

در پایان مراسم افتتاحیه کلیه بازدیدکنندگان در ضیافت ماه مبارک رمضان بر سر سفره افطاری حاضر شدند.

لازم به ذکر است این جشنواره از تاریخ 20 تیر آغاز به کار کرد و به مدت 7 روز ادامه داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا