آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

پوتین: جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواستار تشدید تنش نیستند

رئیس جمهور روسیه گفت که سران ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ساکنان قره باغ خواستار از سرگیری درگیری‌ها نیستند.

رئیس جمهور روسیه چهارشنبه گفت که هیچ کدام از طرفین درگیری اخیر در قره باغ خواستار تشدید تنش نیستند.

به گزارش  پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری «تاس» «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه چهارشنبه در جریان پرسش و پاسخ سالانه خود گفت: «روسیه نقش ویژه‌ای در حل بحران بسیار جدی قره باغ داشت. هیچکس نمی‌خواهد آن بحران شدت یابد، نه جمهوری آذربایجان، نه ارمنستان یا حتی ساکنان قره باغ.»

پوتین ادامه داد: «اگر همه ما با صلح زندگی کنیم، شرایطی را برای بهبود زندگی مردم نه فقط در حوزه امنیتی بلکه در شرایط کنونی ایجاد خواهیم کرد. منظور من توسعه اقتصادی و اجتماعی است که مردم در قره باغ به آن احتیاج دارند.»

رئیس جمهور روسیه با اشاره به نگرانی نسبت به از سرگیری درگیری نظامی در منطقه گفت که سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز این موضوع را درک می‌کنند.

پوتین خاطرنشان کرد که این منطقه مشکلات زیادی را در رابطه با ترمیم زیرساخت‌ها و تعیین مرزها دارد.

پوتین در خاتمه گفت: «ما همه تلاش‌های ممکن را برای برقراری روابط عادی در منطقه انجام خواهیم داد. ساکنان قره باغ قطعاً باید از آن بهره مند شوند.»

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا در سخنرانی به مناسبت سالگرد نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد که تنها راه توسعه ارمنستان، برقراری روابط عادی با همسایگان و کنار گذاشتن ادعاهای ارضی این کشور است.

«الهام‌ علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از ارمنستان خواست که خودش را برای امضای توافقنامه صلح بین دو کشور آماده کند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا