آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانتحليل هاترکیهعمومیقره باغ

اتهام جدید ایروان به باکو درباره نسل کشی در قره باغ/ تحلیل

دولت ارمنستان در ادامه اتهام های خود به جمهوری آذربایجان، اخیرا موضوع نسل کشی ارامنه قره باغ را در دستور کار قرار داده است

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ دولت ارمنستان در ادامه اتهام های خود به جمهوری آذربایجان، اخیرا موضوع نسل کشی ارامنه قره باغ را در دستور کار قرار داده است. در همین ارتباط، مجلس ملی ارمنستان از جامعه جهانی خواسته است تا نسل کشی در منطقه قره باغ را توسط نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان محکوم کند.

«آرتور توماسیان» رئیس مجلس ملی ارمنستان به روسیه، آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای جهان پیشنهاد داده است که اقدامات تحریک آمیز فعلی دولت ؛الهام علی اف؛ علیه ارامنه قره باغ را محکوم و از آن به عنوان نسل کشی در قرن بیست و یکم یاد کنند.

طرح موضوع نسل کشی ارامنه قره باغ در مجلس ملی ارمنستان در شرایطی است که پیش از این، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز دولت «الهام علی اف» را به نسل کشی ارامنه قره باغ متهم کرده بود.

با توجه به روند طولانی مدت مناقشه قره باغ و تلاش مقام های دولت «الهام علی اف» برای طولانی تر کردن این روند به منظور دریافت امتیازهای هرچه بیشتر از ارمنستان، کارشناسان، طرح اتهام های سنگین تر طرف های متخاصم را امری طبیعی قلمداد می کنند.

این در حالی است که رئیس جمهوری آذربایجان به منظور خوشایند بیگانگان، برای دریافت امتیاز از ارمنستان تلاش می کند و هزینه های دو سال گذشته دولت باکو، برای مردم مسلمان جمهوری آذربایجان هیچ نفعی نداشته است و نخواهد داشت. در حالی که نیروهای بیگانه از این هزینه های دولت «الهام علی اف» منفعت خواهند برد.

در شرایط فعلی، این واقعیت را نباید نادیده گرفت که طرح اتهام های متقابل جمهوری آذربایجان و ارمنستان در راستای تنش های باکو و ایروان به یک اولویت در سیاست خارجی دو کشور همسایه تبدیل شده است. این نخستین بار نیست که موضوع نسل کشی توسط دولت ایروان علیه مقام های باکو و نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان مطرح می شود.

دولت ارمنستان پیش از این نیز جمهوری آذربایجان را به نسل کشی فرهنگی ارامنه متهم کرده بود. رسانه های ارمنستان نیز در ماه فوریه سال جاری میلادی، در همین راستا، اعلام کرده بودند:

«بدیهی است که نسل کشی فرهنگی علیه میراث فرهنگی ارامنه در حال وقوع است. اما به دلیل بی تفاوتی ها و بی توجهی های دولت ”نیکول پاشینیان”، امروز از طریق کاربران شبکه های اجتماعی جمهوری آذربایجان در مورد تخریب کلیساهای خود مطلع می شویم».

در حقیقت، چنین به نظر می رسد که مقام های دولت ایروان تلاش می کنند از کلید واژه «نسل کشی» به طرح اتهام های خود علیه دولت «الهام علی اف» ادامه دهند. در طول دو سال گذشته، مقام های دولت ایروان با طرح اتهام هایی نظیر نقض مقررات آتش بس، تیراندازی به اماکن و مراکز غیرنظامی، اشغال اراضی ارمنستان و اتهام های مشابه، تلاش کرده اند، دولت «الهام علی اف» را به چالش بکشند.

در همین راستا، مقام های دولت ارمنستان با طرح موضوع «نسل کشی آثار تاریخی فرهنگی ارامنه» توسط دولت جمهوری آذربایجان، تلاش می کنند توجه جامعه جهانی را بیش از پیش به خود جلب کنند. همین تلاش های مقام های دولت ایروان موجب شده است که دیوان بین‌المللی دادگستری – که یک نهاد وابسته به سازمان ملل است – در روز هفتم ماه دسامبر سال 2021 میلادی، دولت «الهام علی اف» را به مراعات اماکن فرهنگی ارمنستان در قره باغ ملزم سازد. به عبارت دیگر، سیاست دولت ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان نتیجه داده است.

بسیاری از کارشناسان ارمنی بر این باورند که اساسا هدف اصلی از نسل کشی ارامنه اشغال اراضی ارمنستان بوده است. به همین دلیل دولت ارمنستان موظف به طرح موضوع اشغال بخشی از اراضی ارمنستان است که بر اساس اسناد حقوقی موجود در اختیار دیگر کشورها قرار گرفته است.

البته، کارشناسان ارمنی از ترکیه به عنوان یک نمونه اصلی در این زمینه یاد می کنند. به عنوان مثال، «آرا پاپیان» کارشناس مسائل سیاسی و مدیر مرکز تحلیل سیاسی «مودوس ویوندی» معتقد است:

«رابطه میان ارمنستان و ترکیه وجود خارجی ندارد. تنها چیزی که وجود دارد رفتار خصمانه از سوی ترکیه است. اگر ترکیه قادر به نابودی حکومت ارمنستان بوده و ترسی از عواقب آن نداشته باشد، یک لحظه هم درنگ نخواهد کرد. در چنین وضعیتی اعلام ترکیه به عنوان کشوری که بخشی از خاک ارمنستان را اشغال کرده است، موجب تغییر رویکرد کشورها در قبال ترکیه خواهد شد».

در حقیقت، همین موضوع درباره جمهوری آذربایجان نیز صدق می کند. طرح موضوع نسل کشی های ارامنه قره باغ، آثار تاریخی و فرهنگی ارامنه و سایر موارد نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

جدا از تنش های موجود میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر مالکیت منطقه قره باغ، باید گفت: طرح موضوع نسل کشی ارامنه قره باغ می تواند مانع ادامه ماجراجویی های دولت «الهام علی اف» در مناطق مورد مناقشه و همچنین استان سیونیک در جنوب ارمنستان شود. مقام های باکو به منظور خوشایند بیگانگان همچنان بر دولت پاشینیان فشار وارد می کنند تا بتوانند از استان سیونیک یک دالان تا جمهوری خودمختار نخجوان دریافت کنند.

در حقیقت مقام های باکو با دریافت این دالان به عرض پنج کیلومتر و طول نزدیک به 60 کیلومتر، قصد دارند مرز ارمنستان با ایران را در انحصار خود داشته باشند تا بتوانند طرح نابودی دولت ارمنستان را به آسانی در دستور کار قرار دهند.

نویسنده: محمدعلی طالبی

منبع: ایران پرس

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا