آذربایجاناخبارترکیه

شبکه گولن، در بطن حاکمیت جمهوری آذربایجان نفوذ کرده است

گروه های نورچی نه فقط در بخش آموزش و صنایع، بلکه در جناح های مشخصی از حکومت نیز جا خوش کرده بودند ولی بعد از شبه کودتای ترکیه ، دولت جمهوری آذربایجان مجددا تلاش می کند تا آنها را پاکسازی نماید.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، فعالیت موسسات تجاری و مدارس فتح الله گولن در جمهوری آذربایجان واقعیتی است که تمام کسانی که بر امورات داخلی این کشور اشراف دارند بر آن اذعان می کنند.تاکنون شبکه “فتح الله چی ها” در جمهوری آذربایجان آزادانه فعالیت می کرد و در اطراف خود پیروان طریقت نورچی را افزایش داده است که دیر یا زود باید تاثیر خود را نشان می داد. اما ظاهرا اقدامات این شبکه در ترکیه و برخوردهای قهرآمیز اردوغان با ایشان موجب شده است تا دولت جمهوری آذربایجان با چابکی برخی اقدامات نورچی ها را پیش بینی کند.
گروه های نورچی نه فقط در بخش آموزش و صنایع، بلکه در جناح های مشخصی از حکومت نیز جا خوش کرده بودند و این خطر به مرحله مهمی رسیده بود. شبکه گولن، جمهوری آذربایجان را به اصطلاح مین گذاری کرده و توانسته بود در درون حاکمیت نفوذ کند.
اینکه النور اصلان اف رییس پیشین شعبه تحلیل و اطلاعات سیاسی ریاست جمهوری، الشاد اسکندراف رییس پیشین کمیته دولتی امور گروه های دینی، فرهاد محمداف رییس پیشین مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری آذربایجان و جیحون عثمان اف نماینده پیشین و محبوس مجلس ملی جمهوری آذربایجان موتور محرک شبکه گولن در وزارتخانه ها و ادارات مختلف بودند، موضوعی است که بسیاری از سایت ها و روزنامه های باکو به کرّات به آن ها اشاره کرده اند.
روزنامه “پلتیکا” چاپ باکو در توصیف گولن می نویسد:”فتح الله گولن که مردم مخالفت کننده با کودتا را در ترکیه احمق توصیف کرده بود، موضع روشنی نیز درباره جمهوری آذربایجان نداشت. هیچ سخنی در دوستی با آذربایجان نیز ندارد. خواه درباره قره باغ و خواه درباره خوجالی و گروگان های کلبجری در قره باغ و نیز درباره شهدای جنگ آوریل، نه سخن دلسوزانه ای داشت و نه بیانیه ای صادر کرد. برعکس، او تلاش کرد که خود را با ارمنستان دشمن نکند. زیرا هدف این شبکه، گسترش منافع ترکی-اسلامی در دنیا نیست، بلکه هدف آن، نفوذ و جاسوسی به نفع سازمان های امنیتی نظیر سیا، موساد ، ، MI5 ، MI6 و سرویس امنیت فدرال آلمان است. “
امروز یک سوال درباره فعالیت های گولن در ترکیه و آذربایجان به طور جدی مطرح است. چرا تا به امروز ، از این شبکه بطور گسترده حمایت می شد؟ بنظر می رسد قرار داشتن در کنار این شبکه، به معنای قرار داشتن در کنار یک نیروی قوی بود که تعداد زیادی از مردم نیز به همراه آن بودند و حرکت با آن، زندگی راحت و طرح های بزرگ را به ارمغان می آورد. موضوع اصلی، باور به دروغ های دینی این ها نبود. بلکه موضوع اصلی، قرار داشتن در کنار قدرت بود قدرتی که در ترکیه به عنوان دولت موازی تعریف می شد و در آذربایجان به نام نورچی ها.
اما اکنون این منبع بالقوه تامین کننده ی ادامه ی قدرت(شبکه گولن)، بنا به برخی سیاست های کلی مورد غضب دولت اردوغان و حتی برخی از سرویس های امنیتی شده است. اردوغان پیش تر ها در تعبیری عجیب گفته بود “موش ها کشتی غرق شده را ترک می کنند” و منظورش هم همین افراد گولن بود که در حال فرار از ترکیه به آمریکا و کشورهای اروپایی بودند.

برخی از اقدامات فتح الله چی ها در جمهوری آذربایجان
دانشگاه قفقاز ، شرکت های دانش بنیان تحت لیسانس TOSHIBA ، انجمن بین المللی کارفرمایان و صنعتگران ترکیه و آذربایجان ، مدارس “ایستک” که بجای مراکز آموزشی “چاغ اویرتیم” تشکیل شدند ، “اتحادیه اجتماعی حمایت از توسعه فعالیت های اقتصادی راه ابریشم” ، انتشاراتی “گوون” که بجای موسسه دوره های آموزشی ارس تشکیل شد، طرح های چندین میلیون دلاری که با حمایت قورخماز حسین اف، رییس شرکت “آذرسو” و نیز حامیان بزرگتر خود در بخش ساختمانی جمهوری آذربایجان به دست آورده اند و همچنین امکان ایجاد دالان ترانزیتی از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و آسیای مرکزی، از دستاوردهای شبکه گولن در جمهوری آذربایجان طی 25 سال گذشته بوده است که توجه به حجم بالای سرمایه که بین این شرکت ها جابجا شده است و همچنین نیروهای متعدد انسانی درگیر با این شرکت ها می تواند تا حدودی گسترش و عمق نفوذ شبکه نورچی ها را در جمهوری آذربایجان مشخص نماید.
دولت جمهوری آذربایجان به دلیل قرابتی که با دولت ترکیه دارد و طبیعتا سرویس های امنیتی دو کشور نیز تا حدود زیادی همدیگر را پوشش می دهند بعد از اینکه نورچی ها در ترکیه مورد غضب واقع شدند به عنوان اولین اقدام حدود دو سال پیش روزنامه “زمان” چاپ باکو را تعطیل کردند تا نشان دهند که از اقدامات و فعالیت های این گروه در آذربایجان ممانعت خواهند کرد ولی با گذشت زمان و شاید هم عمق نفوذی که فتح الله چی ها در حاکمیت داشتند باعث گردید تا دامنه پاکسازی افراد منتصب به این گروه در باکو فراگیر نشود اما بنظر می رسد شبه کودتای اخیر ترکیه و پاکسازی های گسترده اردوغان باعث شده است تا حاکمیت جمهوری آذربایجان نیز با قدرت بیشتری با پیروان این طریقت به ویژه با مدیرانی که خودشان را سرسپرده گولن می دانند، مبارزه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا