آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

درخواست اتحادیه اروپا از باکو و ایروان برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور حل مناقشات در منطقه قفقاز جنوبی با تاکید بر رعایت آتش بس در قره باغ، گفت : باکو و ایروان باید مذاکرات لازم برای حل و فصل مسالمت آمیز این مناقشه را در اولویت قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «تویوو کلار» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری «آپا» جمهوری آذربایجان افزود: حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ  برای اتحادیه  اروپا همچنان در اولویت می باشد.

وی با اشاره به اینکه طی یکسال اخیر گامهای مهمی در روند مذاکرات حل مناقشه قره باغ برداشته شده و دیدار هایی در سطح بالای مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا انجام گرفته است، گفت: اقدام باکو و ایروان در تابستان سال جاری برای آزاد سازی متقابل گروگان ها قابل تقدیر است  و این چنین  اقدامات می تواند فضای سیاسی مثبت برای پیشرفت در روند صلح ایجاد کند.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در عین حال از ادامه اوضاع ناپایدار و حساس در منطقه مورد مناقشه قره باغ ابراز تاسف کرد و افزود: تلفات جانی اخیر در این منطقه موجب نگرانی است و طرفین باید با رعایت آتش بس ، مذاکرات مسالمت آمیز را ادامه دهند.

کلار با بیان اینکه بیانیه های تهاجمی می تواند به تنش در منطقه دامن بزند و به حوادث غیر قابل کنترل تحرک بخشد، از تلاش ها برای کسب هر چه بیشتر تسلیحات در منطقه  ابراز نگرانی کرد.

وی  آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک به اجرای توافقات حاصله میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را اعلام کرد و گفت: زمان برداشتن گامهای برای پیشرفت در روند مذاکرت فرا رسیده است و مسوولان دو کشور نیز باید مردم را برای رسیدن به صلحی پایدار آماده کنند.

وی  در عین حال خاطر نشان کرد؛ رسیدن به صلح پایدار نیازمند اتخاذ تصمیمات سخت و مصالحه متقابل دارد.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی تبدیل شد. بر اثر این درگیری های نظامی که تا سال ۱۹۹۴ میلادی ادامه داشت، منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و  هفت شهرستان دیگر این کشور تحت تصرف نیروهای ارمنی درآمد.

آمریکا، روسیه و فرانسه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ را بر عهده دارند ولی تلاش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا